تبلیغات چریکی که نام دیگر آن بازاریابی پارتیزانی است، به دنبال راهکارهای نوین و نوآورانه و خلق ایده های جذاب برای جلب توجه مخاطبان می باشد. این نوع از تبلیغات سعی دارد که با کاهش هزینه ها و افزایش جذابیت تبلیغ به طوری که از تکرار و تقلید بپرهیزد و پیامی ماندگار را در ذهن مخاطب هدف تداعی نماید و با پیگیری مکرر و استفاده از برنامه ها و راهبردهای جدید موجب توسعه یک کسب وکار شود. چه خوب است کسب‌وکارهای ایرانی و به ویژه تولیدکنندگان، این رویکرد را در جهت عملی شدن جهش تولید به کار بگیرند.

ویژگی های بازاریابی چریکی

ایجاد تصویر شافاف تر در ذهن مشتری:

در بازاریابی چریکی به دنبال راه های تازه برای تغییر ذهنیت مشتریان و تحت تاثیر قرار دادن آن ها با روش های نامنظم و نا متعارف داریم. یک شیوه معمولی که در بازاریابی چریکی استفاده میشود، استفاده کردن از وسایل یا محیط اطراف است ، وسایل یا محیطی که مشتری هر روز با آن ها سر وکار دارد. یکی از اهداف بازاریابی چریکی گره زدن تبلیغات با همین محیطی است که مشتری هر روز با آن سر و کار دارد، این کار باعث میشود رابطه ای روانشناختی بین تیلیغ شما با آن محیط یا وسیله شکل بگیرد و دفعه های بعد هر گاه مشتری از آن محیط میگذرد به یاد کالا یا خدمت شما بیفتد. در واقع شما در بازاریابی چریکی کاری میکنید که مشتری با نگاه به محیط اطراف ناخودآگاه یاد شما بیفتد و حتی در زمان هایی که تیلیغ شما دیگر وجود ندارد به دلیل پیوندی که از قبل بین محیط پیرامون و تبلیغ شما وجود داشته است، مشتری تبلیغ شما را در ذهن خود بیاورد. به تصاویر زیر که نمونه های جالبی از تبلیغات بازاریابی چریکی است توجه کنید.

 

 مثال از بازاریابی چریکی

یک شرکت تولید کننده چسب با چسباندن سکه هایی طلایی رنگ که بسیار شبیه سکه های طلا بودند بر کف خیابان و گذرگاههای عبور مردم باعث شد که مشتری ها توجه شان به سکه ها جلب شود و زمانی که می خواهند آن را از روی زمین بردارند با قدرت چسب مواجه شوند و نتوانند آن را جدا کنند و در عوض نوشته کنار سکه که به تبلیغ چسب اشاره می کند را ببینند.

مثال جالب دیگری از بازاریابی چریکی مربوط به شرکت نیکون است که تعدادی فلاش دوربین را در جاهای عبور معمولی مردم نصب کرد و هر از گاهی این فلاش ها فلش میزدند به گونه ای که مردم فکر میکردند از آن ها عکس گرفته شد و توجه شان جلب میشد و زمانیکه به محل فلاش ها نگاه میکردند با نام و شعار تبلیغاتی شرکت نیکون مواجه میشدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 1386 - 1400