چگونه هویت بصری مناسب برند خود تعریف کنیم؟
برند چهره سازمان شماست و هر چه اصول هویت برند بهتر رعایت شود این چهره جذابتر و موجهتر خواهد شد. در واقع برخورد اول مشتریان و سازمان از همین طریق است.
هویت بصری برند
هویت بصری تمام اجزایی است که مخاطبان قادر به مشاهده آن هستند. حال مخاطبان، مشتریان عمده ما هستند (B2C) یا همکاران تجاری ما (B2B).
اجزای هویت بصری
- لوگو
- پالتهای رنگی یا طیف رنگی مجاز به استفاده در ابزار مختلف
- نحوه تایپ یا تایپوگرافی
- نحوه استفاده و پیادهسازی عکسها (تصاویر رئال یا گرافیکی)
- زبان برند (لحن سخن گفتن برند در رسانههای مختلف)
- نکته مهم در پیادهسازی هویت بصری برند، همراستا بودن با اهداف و چشم انداز سازمان است.
نکاتی که باید در پیادهسازی هویت بصری به آن دقت شود:
مخاطبان سازمان خود را بشناسید.
در مرحله اول باید مخاطبان و جامعه هدف خود را به طور کامل بشناسید. درباره آنها تحقیقات بازار کاملی انجام دهید و عواملی که در تصمیم سازی آنها نقش دارد پیدا کنید. رقیبان و گستره فعالیت آنها نیز در این مرحله تأثیرگذار است. فهمیدن عوامل زیر تقریباً در تمام سازمانها مشترک است:
- سن، جنسیت، شغل، درآمد و سطح تحصیلات
- تیپهای شخصیتی مثل ارزشها، عادات و علاقهمندیها
- سبک زندگی
- مشکلاتی که خدمت یا محصول شما به رفع آنها کمک میکند.
- سازمان چرا تاسیس شده است؟
تا اینجا جامعه هدف خود را شناختهاید، حال باید ماهیت سازمان خود را بهتر مشخص کنید:
- اهداف بلندمدت خود را مشخص کنید.
- چرا خدمت خود را به این جامعه هدف ارائه میکنید.
- این خدمت یا کالا کدام مشکل از جامعه هدف را رفع میکند.
- مأموریت، چشمانداز و شعار سازمان چیست؟
شخصیت برند
شخصیت برند به معنی این است که اگر سازمان شما شخص بود چه ویژگیهایی داشت.
رویکرد احساسیتان را مشخص کنید.
مشخص کردن رویکرد احساسی به شما کمک میکند بهتر با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید.
مشتریان بعد از استفاده یا مشاهده خدمات یا برند شما چه احساسی خواهند داشت؟
داستان برند شما چیست؟
چگونه میخواهید داستان برند خود را در هویت بصری روایت کنید؟
اجزای هویت بصری
بعد از پاسخ به تمام سوالهای بالا نیاز به طراحی اجزای هویت برند خود دارید:
پالتهای رنگی: انتخاب رنگهایی که به روح کاروکسب شما میخورد.
تایپوگرافی: انتخاب فونتهای اولیه و ثانویه که به طور هماهنگ در تمام ابعاد طراحی اجزا استفاده خواهند شد. اندازه و رنگ و سایر ابعاد نوشتار در اینجا مشخص میشوند.
نحوه عکسبرداری: در این قسمت نوع و نحوه استفاده از عکس در داراییهای مختلف (شبکههای اجتماعی، وبسایت و …) مشخص میشود. همچنین مشخصات تصاویر طراحی شده و گرافیکی با جزئیات مشخص خواهد شد.
لوگو: لوگو تقریبا مهمترین بخش هویت بصری است زیرا در تمامی قسمتها (از وبسایت گرفته تا سربرگهای سازمان) نمایان است. به همین دلیل باید با هدف سازمان کاملاً هماهنگ باشد.
کتابچه راهنما: در این کتابچه جزئیات تمام اجزا میآید تا تمام کارکنان به آن دسترسی داشته باشند و تمام کارکنان سازمان در استفاده از هویت بصری هماهنگ باشند.
مطلب در تاریخ 1 تیر 1399 به روز شده است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!