لینک داخلی چیست ؟
لینک داخلی اتصال صفحات مختلف سایتمان به همدیگر است . در واقع به راحتی بتوان مطالب مرتبط با یک صفحه را در اختیار کاربر گذاشت ، در واقع تلاش میکنیم گردش در سایت را روان تر و پویا تر کنیم ، همچنین مزیتی دال بر user friendly بودن سایت هم هست. زمانی که از سایتی دیگر لینکی به سایت ما داده میشود در واقع ما داریم از آن سایت بک لینک میگیریم.
یک تکنیک پیشرفته سئو وجود دارد که بیشتر متخصصان سئو آن را نادیده می گیرند و این تکنیک چیزی نیست جز لینک سازی داخلی وبسایت!
شاید در نگاه اول ساخت لینک داخلی برای وب سایت، تکنیکی نه چندان پیشرفته؛ و حتی خسته کننده و بی ثمر به نظر برسد. من، به شخصه، پس از دو سال وبلاگ نویسی به اهمیت لینک سازی داخلی پی بردم. تا قبل از آن روز، هر صبح با خوشحالی از خواب بیدار می شدم و مقاله ای در یکی از وب سایت ها منتشر می کردم.
می نوشتم و منتشر می کردم. این روند به مدت دو سال ادامه داشت!
با گذشت زمان و با خواندن مقالات مختلف حوزه سئو متوجه شدم اگر مقالات جدیدم را با لینک های داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان بانس ریت وب سایت نیز به مرور کاهش می یابد.
به این ترتیب تصمیم گرفتم که لینک سازی داخلی را آغاز کنم. هر بار که مطلب جدیدی می نوشتم، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک می کردم.
حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ پس از مدتی متوجه شدم آمار بازدید وب سایت به طرز چشمگیری افزایش یافته و میزان نرخ پرش وب سایت بسیار کم شده است. کاربران با کلیک کردن بر روی لینک ها به محتوای قدیمی منتقل می شدند و مطلب جدیدی را مطالعه می کردند. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت افزایش یابد.
این اتفاق برای من و صاحبان وب سایت هایی که برایشان کار می کردم، بسیار خوشایند بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با ساخت لینک داخلی وضعیت سئوی وب سایت ها را بهتر کنم.
در ادامه این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چگونه می توانید با ساخت لینک داخلی، وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و در نتیجه ترافیک قابل ملاحظه ای دریافت کنید.
لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟
اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید به شما بگویم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت تان را به صفحه ای دیگر از وب سایت تان متصل می کند.
هر وب سایتی که بیشتر از یک صفحه دارد، صفحات خود را به این شکل به یکدیگر متصل می کند. در حقیقت، لینک سازی داخلی مفهوم بسیار ساده ای در معماری و طراحی سایت محسوب می شود.
وب سایت ها معمولاً معماری (یا طراحی) کلی دارند که ساختار سایت را به صورت منطقی نمایش می دهد. در زیر می توانید یکی از مدل های رایج ساختار وب سایت را مشاهده نمایید:
بیشتر وب سایت ها یک صفحه مرکزی دارند که منوها و دیگر صفحات سایت به صورت شاخه ای به آن صفحه متصل هستند. البته باید گفت که برخی از وب سایت ها ساختار پیچیده تری دارند.
در گذشته، وب سایت های قدیمی برای آنکه بتوانند تکرّر کلمه کلیدی هدفشان را برای یک دسته بندی بیشتر کنند، محتوای وب سایت خود را مانند سیلو یا انبار دسته بندی می کردند.
مدل دسته بندی سیلو، تا مدتی پیش هم ساختار محبوبی برای دسته بندی محتوای وب سایت بود. بسیاری از سئوکاران هنوز از این ساختار برای دسته بندی محتوای سایت استفاده می کنند زیرا ساختار آن کاملاً منطقی به نظر می رسد.
البته باید گفت ساختاربندی یک وب سایت می تواند بسیار پیچیده باشد.
اما نگران نباشید. داشتن ساختاربندی پیچیده در سایت اصلاً ضروری نیست. در واقع، بسیاری از مقالات و مباحث موجود درباره ساختار وب سایت و لینک سازی داخلی چندان کاربردی نیستند. بیشتر مقالات موجود در این زمینه آنقدر پیچیده می شوند که هیچ راهکار مشخصی را در اختیار خواننده قرار نمی دهند.
ساخت لینک داخلی بسیار سادهتر از آن چیزی است که تصور دارید! در ادامه روش ساده ای برای ساخت لینک داخلی در وب سایت به شما معرفی می کنم. استفاده از این روش بسیار آسان است و وقت چندانی از شما نمی گیرد.
اما پیش از آنکه این روش را به شما معرفی کنم، باید بدانید ساخت لینک داخلی چه اهمیتی دارد.
لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟
لینک سازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای (بخوانید سلاح!) سئو است. شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است، زیرا به سئوی سایت تان کمک می کند.
از آغاز راه اندازی گوگل تا امروز، الگوریتم رتبه بندی گوگل تغییرات فراوانی داشته است. راحت بگویم، امروزه گول زدن الگوریتم گوگل تقریباً غیر ممکن شده است.
اگر دقت کنید، وب سایت های ایرانی چند سالی است که به تولید محتوای مرتبط روی آورده اند و بالطبع فضای رقابتی خوبی در وب فارسی ایجاد شده است. همین پیشرفت الگوریتم گوگل بود که صاحبان وب سایت ها را مجبور به تولید محتوا و اتخاذ روش های سئوی کلاه سفید کرد.
با این حال هر سیستمی هر چقدر پیشرفته باشد، باز هم باگ ها و ایرادات ساده ای دارد. ساخت لینک داخلی یکی از این روش های ساده است که می تواند تحول بزرگی در رتبه وب سایت شما ایجاد کند. توجه داشته باشید لینک سازی داخلی به معنی دور زدن قوانین گوگل نیست، بلکه روش بسیار ساده ای برای بهبود وضعیت سئوی سایت است.
برخی از مزایای لینک سازی داخلی عبارتند از:
ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک می کند
ربات های خزنده گوگل (Crawlers) برای یافتن و ایندکس کردن وب سایت ها، لینک های موجود در اینترنت را دنبال می کنند.
اگر وب سایت شما لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، کرالرهای گوگل محتوای جدید وب سایت تان را راحت تر پیدا می کنند.
باید بدانید گوگل همواره به دنبال محتوای جدید در اینترنت است. اگر محتواهای وب سایت شما به خوبی به یکدیگر لینک شده باشند، مطمئناً عمل خزیدن برای گوگل سریع تر خواهد بود.
در نتیجه، فرآیند ایندکس شدن نیز سریع تر انجام می شود.
لینک سازی داخلی شانس لینک گرفتن محتوای قدیمی سایت را افزایش می دهد
اگر بک لینک های وب سایت خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر این بک لینک ها به صفحه اصلی سایت تان اشاره دارند.
اگر تعداد بک لینک های صفحه اصلی سایت خود را با بک لینک های صفحات قدیمی وبلاگتان مقایسه کنید، با نسبت تقریبی زیر مواجه خواهید شد:
متاسفانه باید به شما خبر دهم تعداد زیاد بک لینک به صفحه اصلی به ضرر سئوی وب سایت تان است. در حقیقت، نسبت چارت بالا باید برعکس باشد. بیشتر بک لینک ها باید به صفحات داخلی سایت تان اشاره کنند، نه به صفحه اصلی تان!
زمانی که وب سایتی به صورت منظم محتوا تولید نمی کند، ساختار لینک بیلدینگش به شکل زیر خواهد بود:
همانطور که می بینید بیشتر لینک ها به صفحات تماس با ما، درباره ما و پروفایل شبکه های مجازی اشاره دارند. مطمئناً این موضوع تاثیر مثبتی بر روی وب سایت تان نخواهد داشت.
اما اگر ساختار لینک های داخلی وب سایت تان اصولی باشد با ایجاد مسیرهای کلیک و ایندکس برای ربات های گوگل، شانس دریافت بک لینک برای صفحات داخلی وب سایت تان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
چرا؟ زیرا با این کار شما اولویت خزیدن و ایندکس شدن وب سایت تان را تغییر می دهید!
ساخت لینک داخلی، قدرت وب سایت را به صفحات داخلی منتقل می کند
اگر کمی درباره سئو مطالعه کرده باشید، احتمالاً با مفهوم Link Juice آشنایی دارید. Link Juice مفهومی قدیمی (و شاید منسوخ!) در سئو است و تعریف آن به شکل زیر است:
زمانی که صفحه اصلی وب سایت شما یک بک لینک دریافت می کند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وب سایت تان منتقل می شود.
متاسفانه باید به شما بگویم مفهوم Link Juice به این سادگی نیست.
در واقع، الگوریتم موتورهای جستجو بسیار پیچیده تر از آن هستند که اعتبار یک لینک را از طریق Link Juice اندازه گیری کنند. با این حال نمی توان گفت که مفهوم Link Juice وجود ندارد. تجربه نشان داده است هرچه ساختار لینک های داخلی سایت به هم تنیدگی بیشتری داشته باشد، عملکرد وب سایت در نتایج جستجو بهتر خواهد بود.
ساخت لینک داخلی با انکر تکست های متنوع به ارزش سایت می افزاید
یک لینک داخلی، در واقع رشته کدی به زبان HTML است که یک صفحه از وب سایت را به صفحه ای دیگر لینک می کند. کد لینک داخلی به شکل زیر است:
<A HREF = “http://www.example.com/internalpage“> Example Site </A>
زمانی که شما برای لینک داخلی خود انکر تکست تعریف می کنید، ارزش لینک داخلی تان افزایش پیدا می کند. در واقع انکر تکست ها با اضافه کردن کلمات کلیدی و محتوا به لینک، ارزش لینک را ارتقا می دهند.
مطمئناً موتور جستجوی گوگل تنها به تگ های A HREF اهمیت نمی دهد و در زمان ایندکس کردن، انکر تکست ها را نیز لحاظ می کنند (در هر صورت انکر تکست نیز بخشی از ساختار یک لینک است).
باید بدانید روزهای Keyword Stuffing در انکر تکست ها به سر آمده است، اما اگر انکر تکست شما بیش از حد بهینه سازی نشود مطمئناً ارزش لینک هایتان دو چندان خواهد شد.
اگر می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم مقاله ای که درباره بهینه سازی انکر تکست منتشر کردیم را مطالعه نمایید.
لینک سازی داخلی برای کاربران وب سایت مفید است
شاید بتوان گفت، این مهم ترین ویژگی لینک سازی داخلی است. درست است که ساخت لینک داخلی در وب سایت، یک تکنیک ساده در سئو است، اما مزایای آن به همین جا ختم نمی شود.
در نهایت، لینک سازی داخلی برای کاربران سایت مفید است. به شخصه زمانی که درباره موضوعی تحقیق می کنم، دوست دارم منابع متعددی که پیرامون آن موضوع وجود دارد را بررسی کنم.
اگر خواندن مقالۀ یک نویسنده یا یک وب سایت برایم لذت بخش باشد، مطمئناً درباره دیگر مقالات آن نویسنده یا وب سایت نیز کنجکاو می شوم. برای مثال در همین مقاله ای که مطالعه می کنید چند لینک داخلی قرار داده شده است تا در صورت علاقه، دیگر مطالب وب سایت را نیز بررسی کنید.
لینک سازی داخلی شاید نتواند به طور مستقیم کاربران را به مشتری تبدیل کند، اما قطعاً تاثیر بسیار مثبتی در قیف بازاریابی دارد و مشتریان را به سمت مقصد نهایی هدایت می کند (پیشتر درباره تاثیر سئو و تولید محتوا بر قیف فروش بازاریابی توضیح داده ام).
یادتان باشد سئو و بهینه سازی سایت برای کاربران انجام می شود و صرفاً تکنیکی برای قرار گرفتن در رتبه های بالای سایت نیست. اگر به تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو اعتقاد ندارید، حداقل آن را برای کاربران وب سایت تان انجام دهید.
تکنیک ها و روش های ساخت لینک داخلی
خب، اکنون زمان ساخت لینک داخلی فرا رسیده است. اما چطور می خواهید این کار را انجام دهید؟ بهترین روش برای لینک سازی داخلی چیست؟
پیش از هر اقدامی باید دو نکته را رعایت کنید:
- اول اینکه محتوایی در سایت تان وجود داشته باشد. حتی وجود یک مقاله در وب سایت هم کارتان را راه می اندازد و می توانید لینک سازی داخلی را از همین نقطه آغاز کنید.
- دوم اینکه اگر می خواهید لینک سازی داخلی بهترین نتیجه را داشته باشد، بهتر است به صورت مرتب محتوای وب سایت خود را بروزرسانی کنید. انتشار محتوای جدید در وب سایت، اولین و مهم ترین قسمت در ایندکس شدن سایت است.
خب، آماده اید کار را شروع کنیم؟
از یک محتوای طولانی به دیگر محتواهای طولانی لینک بدهید
بهترین نوع ساخت لینک داخلی این است که یک مقاله را به مقاله ای دیگر لینک دهید. این کار باعث می شود که ساختار لینک های داخلی وب سایت قدرتمند شود (با به اصطلاح به صورت ریشه ای شود).
اگر ناوبری قالب سایت تان به خوبی طراحی شده باشد، لینک های داخلی خوبی به صفحات اصلی سایت مانند صفحات اصلی، درباره ما، تماس با ما و … در اختیار دارید. بنابراین لزومی ندارد که برای این صفحات لینک داخلی بسازید.
مشخصاً اگر قصد دارید از طریق محتوایتان محصول یا خدماتی را بفروشید، لینک سازی داخلی این فرصت را به شما می دهد که کاربر را به سرعت به صفحه مورد نظر منتقل کنید. با این حال سعی کنید، بیشتر لینک سازی داخلی خود را به مقالات وبلاگی اختصاص دهید.
در لینک های داخلی سایت از انکر تکست استفاده کنید
بهترین لینک ها چه ویژگی دارند؟ پاسخ کوتاه است، لینک هایی که دارای انکر تکست توصیفی هستند. خب، منظور از انکر تکست توصیفی چیست؟
خب، شما با مفهوم انکر تکست آشنایی دارید، درست است؟ انکر تکست کلمه یا کلماتی از متن یک محتوا است که به صفحه یا وب سایتی دیگر لینک می شود. به چنین متنی انکر تکست گفته می شود.
لینک های داخلی سایت باید انکر تکست داشته باشند، اما باید بدانید که هر انکر تکستی خوب نیست. پیشنهاد می کنم عبارات و جملاتی که موضوع صفحه مورد نظر را توصیف می کنند به عنوان انکر تکست انتخاب کنید.
اجازه بدهید با چند مثال این موضوع را برایتان توضیح دهم:
اگر می خواهید به مقاله ای درباره استفاده از ریچ اسنیپ ها لینک دهید، از روش زیر استفاده کنید:
- برای آنکه بتوانید اطلاعات و داده های وب سایت خود را به بهترین شکل در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهید، پیشنهاد می کنم از ریچ اسنیپت های گوگل استفاده کنید.
اگر قصد دارید به مقاله ای درباره الگوریتم پنگوئن گوگل لینک دهید، از روش زیر استفاده کنید:
- الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد. این بروزرسانی تغییرات اساسی را در نتایج جستجوی گوگل اعمال کرده است.
در حقیقت با این کار شما موضوع صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید را با کلمات و عبارت کلیدی مناسب توصیف می کنید.
- در مثال های بالا، انکر تکست اول دارای کلمه کلیدی “ریچ اسنیپت های گوگل“ است که موضوع اصلی مقاله ای است که به آن لینک شده است.
- انکر تکست دوم شامل عبارت “الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد” است و مقاله ای که به آن لینک شده درباره آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل و ویژگی های جدیدش است.
خب، اما سوال دیگری که پیش می آید این است که در روند ساخت لینک داخلی برای صفحات وب سایت، چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟
- صفحات وب سایت خود را با انکر تکست های تطبیق دقیق (Exact Match) به یکدیگر لینک نکنید. بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، استفاده مکرر از انکر تکست Exact Match را به شدت نهی می کند. این کار می تواند باعث جریمه شدن وب سایت تان شود.
- در لینک های داخلی سایت از انکر تکست های عمومی مانند “اینجا را کلیک کنید” یا “اطلاعات بیشتر”استفاده نکنید. انکر تکست های عمومی هیچ ارزشی برای لینکهایتان ندارند.
- دقت داشته باشید انکر تکست تان نباید از یک جمله طولانی تر باشد. هیچ وقت (تکرار می کنم هیچ وقت!) یک پاراگراف را به طور کامل به یک صفحه لینک نکنید. این کار تجربه کاربری بدی به بازدیدکنندگان ارائه می کند. بهتر است انکر تکست تان از چند کلمه یا یک عبارت تشکیل شده باشد.
در پست های جدید وبلاگ به چهار یا پنج پست قدیمی لینک دهید
زمانی که پست جدیدی در وبلاگ تان منتشر می کنید، محتوای آن باید حداقل به چهار یا پنج پست قدیمی وبلاگ لینک شده باشد. شاید بپرسید دلیل این کار چیست؟
همانطور که در یکی از مقالات نوین، 200 فاکتور مهم رتبه بندی الگوریتم گوگل را بررسی کردیم یکی از فاکتورهای مهم در رتبه گرفتن وب سایت، انتشار مداوم مقالات جدید در وبلاگ است. گوگل وب سایت ها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبه بندی می کند. هرچه فعالیت شما در زمینه تولید محتوا بیشتر باشد، مطمئناً رتبه وب سایت بهتری خواهید داشت.
سایروس شِپِرد، یکی از متخصصان سئوی MOZ عقیده دارد:
لینک هایی که در محتوای تازه قرار دارند، ارزش بسیاری به صفحات وب سایت می دهند.
اگر بتوانید در مقالات جدید به پست های قدیمی تان لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش چشمگیری خواهد داشت.
محتوای قدیمی سایت را با لینک های داخلی جدید بروزرسانی کنید
بروزرسانی محتوای قدیمی سایت یکی از روش های موثر سئو برای افزایش ترافیک سایت است. اگر شما بتوانید این روش را با تکنیک ساخت لینک داخلی ادغام کنید، مطمئناً نتایج بهتری خواهید گرفت.
زمانی که شما محتوای قدیمی تان را بروزرسانی می کنید، ربات های خزنده گوگل یک بار دیگر آن محتوا را بررسی و ایندکس می کنند. همین امر باعث می شود شانس بهبود رتبه وب سایت تان در نتایج جستجو، افزایش یابد.
من پیشنهاد می کنم مقالات قدیمی وب سایت تان را در دوره های زمانی مشخص بروزرسانی کنید. برای این کار می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:
- در ابتدای مقاله پاراگرافی را اضافه کنید و دلایل بروزرسانی محتوا را به خوانندگان توضیح دهید.
- در ادامه، چندین پاراگراف به متنِ محتوایتان اضافه کنید و اطلاعات جدید را در اختیار خوانندگان قرار دهید.
- و مهم تر از همه اینکه: در متن مقاله به آخرین پست های وبلاگ خود لینک بدهید.
انجام این کار دو مزیت بزرگ برایتان به همراه خواهد داشت:
- اول اینکه محتوای قدیمی تان بروزرسانی می شود که این کار به رتبه بندی وب سایت تان کمک می کند.
- و مزیت دوم این است که یکی از صفحات معتبر و قدیمی وب سایت تان به یکی از مقالات جدید و نه چندان معتبر وب سایت تان لینک می شود.
در جای مناسب لینک بسازید
در اینجا سوالی که وجود دارد این است که این لینک های داخلی را در کجای متن قرار بدهیم؟
مطمئناً تنبلی شما را وسوسه می کند تا در انتهای مقاله با انکر تکست “برای خواندن مقالات بیشتر اینجا را کلیک کنید!” یک لینک داخلی بسیازید. اما من به شما توصیه می کنم این کار را انجام ندهید.
در عوض، به دنبال قسمت هایی از محتوا باشید که چند موضوع با یکدیگر همپوشانی دارند. در این قسمت از محتوا برای توضیح بهتر موضوع، شما باید بر اساس دیگر مقالات منتشر شده در وبلاگ تان، استدلال کنید و مطمئناً منطقی ترین محل برای ساخت لینک داخلی همین نقاط همپوشانی هستند.
اگر دقت کنید در همین مقاله برای توضیح بهتر مفهوم لینک سازی داخلی در صورتی که نیاز به توضیح مفهوم دیگری از سئو بوده، یک لینک داخلی به مقاله مرتبط داده شده است.
لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند
این نکته کاملاً ساده است. به لینک های داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. در صورتی که لینک داخلی سایت تان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد.
شواهد نشان می دهد لینک های nofollow کمک چندانی به روند لینک بیلدینگ سایت تان نخواهند کرد. مطمئناً این لینک ها ضرری برایتان به همراه ندارند، با این حال اگر در این زمینه حق انتخاب دارید از لینک های nofollow استفاده نکنید.
به صفحات محبوب وب سایت تان لینک بدهید
آیا در وب سایت تان صفحه ای دارید که کاربران با دیدنش با شما تماس می گیرند؟ اگر پاسختان مثبت است، حتماً به این صفحه لینک داخلی بدهید. در وب سایت نوین، مقالات خوب متعددی وجود دارند که نرخ تبدیل ما را افزایش داده اند و من تا حد ممکن سعی می کنم به این مقالات لینک بدهم.
این نقطه، دقیقاً همان جایی است که ساخت لینک داخلی ارزشی فراتر از سئو دارد. چنین لینک های داخلی می توانند نرخ تبدیل و میزان درآمد وب سایت تان را افزایش دهند. اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب سایت تان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!
جمع بندی
همانطور که مشاهده کردید، لینک سازی داخلی چندان دشوار نیست. باور کنید گاهی اوقات روند سئو می تواند بسیار پیچیده شود. حتی ممکن است مجبور شوید چند روز را به تحقیق و بررسی گزارشات بگذرانید تا بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.
با این حال، ساخت لینک داخلی در وب سایت از آن دست تکنیک هایی است که علاوه بر آسانی، بسیار تاثیرگذار است. اگر باور دارید ساخت لینک داخلی نمی تواند به وضعیت رتبه سایت تان کمک کند، پیشنهاد می کنم با استفاده از نکات موجود در این راهنما برای مدت کوتاهی به صورت آزمایشی لینک سازی داخلی انجام دهید. مطمئن باشید تاثیر مثبت ساخت لینک داخلی را بر روی ترافیک و رتبه وب سایت تان مشاهده خواهید کرد.
اگر در زمینه لینک سازی داخلی تجربه دارید یا با استفاده از نکات موجود در این راهنما شاهد تغییراتی در رتبه سایت خود شده اید، این تغییرات را با من یا همکارانم در میان بگذارید. همچنین، نظرات و پیشنهاداتتان را از ما دریغ نکنید.
موفق باشید!
What is internal linking?
In case you need a quick overview of internal linking, here it is.
An internal link connects one page of your website to another page of your website.
Pretty simple, right?
Every website that has more than one page is connected in this way. It’s a simple issue of site design and architecture and the search engines expect it.
Websites have an overall design and architecture that keeps them structured in a logical way, like this common model.
Most websites have a central home page, and branch out into multiple menus and sub-pages. Some websites are more complicated.
One common SEO technique among earlier websites was to organize content into silos, in an attempt to improve keyword presence for a particular keyword category.
The silo organizational model was popular until recently. Many SEOs still follow the silo model, because it makes logical sense.
Of course, site architecture and structuring can get even more complex.
But, that’s not necessary.
In fact, a lot of the discussions about site architecture and internal linking aren’t helpful. They get way too complicated and spend way too much effort on something that doesn’t achieve real results.
Internal linking can be much simpler! I’ll show you how to perform a simple internal linking method that I’ve created.
First, though, it’s helpful to know why internal linking helps.
Why does internal linking matter?
Internal linking is one of the SEO’s most valuable weapons.
Why? Because it works.
Google’s machine-learning algorithm has come a long way since the early days of SEO. It’s nearly impossible to game the system.
As advanced as the algorithm is, there are still simple things that you can do that will give you an immediate boost in SEO metrics without gaming the search engines.
Internal linking is one of them. It’s not a trick or a gimmick and it’s certainly not hard to do.
Here are some of the benefits.
Internal linking improves the indexation of your website
Google’s crawler follows link paths throughout the internet to find and indexwebsites.
If your website has strong internal linking, the Google crawler has an easier time finding new content that you publish and link to.
Google regularly crawls the web for fresh content. If your content is woven together with multiple internal links, crawling will happen a lot faster.
As a result, indexation will happen faster, too. And, your efforts are rewarded by improved search engine rankings.
Internal linking increases the backlink earning potential of deep content pages
If you take a look of where most of your website’s backlinks are coming from, you’ll probably see that a lot of them are to your homepage.
When you compare the homepage backlinks to deep page backlinks, this is what you’ll often see.
Unfortunately, too many home page backlinks is bad thing for SEO.
That pie chart should be reversed. The majority of your external links should be pointed at deep internal pages, not your home page.
When a website is not actively publishing and promoting new content, their link profile looks like this:
Most of the links on the website go to social profiles or standard pages such as “About” or “contact.”
This provides very little SEO value to the site!
If you create a strong internal linking structure, however, you will be able to boost the link juice earning potential of the internal pages, by creating clear click paths and indexation throughout the website.
Why? Because you are increasing the overall crawl priority throughout the site by better distribution of your links.
Internal linking spreads the strength of the site to internal pages
You’ve probably heard of link juice, right?
It’s kind of an outdated concept, but it goes like this.
When your website receives a link to the homepage, some of the value of that link is passed on to internal pages.
Unfortunately, the concept is too simplistic to be true. It doesn’t work like this:
The algorithm uses a far more complex system of determining value than just “link juice” and how it flows through a site.
It is true, however, that the more tightly-knit a website’s structure (through internal linking), the better the overall site will perform in the SERPs.
Internal linking with anchor text adds content value to an electronic signal
An internal link is a simple string of HTML that links one website page to another. It looks like this:
<A HREF = “http://www.example.com/internalpage“> an article on cat food </A>
When you create an internal link with anchor text as opposed to with an image or navigational text, however, the value of the internal link goes up.
Anchor text improves the value of the link by adding keywords and content to the linking process.
Google isn’t just looking at an A HREF tag. They are also looking at the anchor text that is part of that link.
The days of keyword stuffing anchor texts are long gone. But, there is value in havingthat anchor text. Anchor text that flows well with the overall content, versus over-optimized anchor text, is best.
Internal linking provides value to the user
This is the most important point of all. Internal linking is an SEO technique, yes. But, it’s more than that.
Ultimately, internal linking is for the value of the user!
I don’t know about you, but when I’m researching a topic, I like to explore other content that reinforces the topic.
If I enjoy reading content from the writer or the website, then I will receive value from seeing other articles that the author has written.
Taking a little time to add internal linking to your site increases the value of each piece of content to the reader, because they can easily find additional resources that you’ve created elsewhere on your site.
That’s why I created an internal link in the second line of this article.
Internal linking can fit within an overall marketing arsenal. While it may not drive conversions directly, it does have a place within the marketing funnel — carrying people to a target destination.
And, as an added bonus, you can help readers want to stay on your site longer and increase their trust in you by using internal linking.
SEO is about user optimization, not just technical tweaks and sneaky tricks.
If you don’t buy all of the technical value of internal linking, fine. But, at least do it for your users.
Techniques
Now, it’s time to get into the nitty-gritty. How do you do internal linking? What’s the best method for creating the biggest value with links?
First, you should make sure that two things are in place:
- You have already written content on the site. Even if you have a single article, that’s okay. That’s your starting place.
- You are continually writing new content for the site. Getting into a regular publishing schedule is important, in order for internal linking to work effectively.
Okay, let’s get into it.
Link from content-heavy pages to other content heavy pages
The best internal links are those that connect one article to another. This creates a strong internal linking structure, deep within the site.
If your website navigation is decent, you’ll have enough linking structure to the site’s main pages, such as the homepage, the About page, the contact page, etc.
You don’t need to link to these pages!
Obviously, if you’re trying to drive conversions using a squeeze page or sales page and the opportunity is right, link to it.
But, for the most part, I recommend creating links in and among long form articles. This automatically spreads your internal linking naturally.
Create text links using anchor text
What kind of links work best?
It’s simple: Links with descriptive anchor text.
What do I mean by descriptive anchor text?
You’re familiar with anchor text, right? An anchor text is the word or words that are linked to another page and they typically appear as blue text to the reader.
Your internal links should use anchor text, but not just any anchor text will do. I recommend linking where you are using phrases that describe what the target link is about.
Let me give you some examples:
If I wanted to link to an article about black hat SEO techniques, I would do it this way:
- There’s never any value in using black hat SEO techniques today.
If I wanted to link to an article about Google Hummingbird, I would do it this way:
- Google’s algorithm has been updated with new machine learning capabilities.
What I’m doing in each of those examples is associating the subject of the link with relevant phrases.
- The first anchor text contains “black hat SEO techniques,” which is the subject matter of the article that I’m linking to.
- The second anchor text has the phrase, “Google’s algorithm has been updated,” and the article I link to contains information about Google, Hummingbird, algorithms and updates.
Here’s what not to do with your internal linking:
- Do not try to create an exact match between the anchor text and the link target. This technique, known as “exact match anchor text” has been associated in the past with SEO penalties via the Penguin update. The search engines are sensitive to regular use of exact match anchor text, because it wouldn’t happen frequently in regular content. It appears unnatural, because it is.
- Do not use phrases like “click here.” This adds no value. Anchor text needs to relate, in some way, to the destination article.
- Do not link more than one sentence. An entire hyperlinked paragraph is clunky and unsightly. It makes for a poor user experience. Just stick to a few words or a phrase when using anchor text to point to an internal link.
Every time you write an article, link to four or more old articles
When you write a new piece of content, you should include five or more links to old articles. This is really important to your internal linking strategy and how the search engines review and rank your content.
Why?
Websites have a “freshness value” that Google detects and uses as part of its ranking algorithm.
links from fresh sites [or pages] pass fresh value.
Pinging the old site with a new link helps to boost its likelihood of increasing rank in the SERPs. In the eyes of the search engines, readers who follow your internal links are actually “refreshing” your older content by showing that it’s still relevant.
Update old articles with new internal links
You’ll get the most power from internal linking if you combine it with another SEO technique — updating old content.
When you update old content, Google’s crawler sees it again, indexes it again and most likely increases its ranking in the SERPs.
I recommend updating your old articles on a regular basis. Here is a good process to follow on your old blog articles:
- Add a new paragraph of content at the beginning, explaining your updates.
- Add several new paragraphs throughout, adding additional or updated information.
- And, this is important: Add several new internal links to content that you’ve recently created. Linking isn’t only about linking new content to older content. It’s also about circling back to older content and creating internal links that connect to your newer work.
You’re accomplishing two things by doing this.
- First, you’re updating old content, which improves its ranking value.
- Second, you’re creating an internal link between an old established page on the site and a new not-so-established page.
Add links in places where it’s logical and value-added.
Where should you put these internal links?
It’s tempting to get lazy and throw them in at the end of an article: “For more awesome content click here!”
Don’t do that, please.
Instead, look for areas in the content where the subject matter overlaps. These are logical points of connection to create an internal link.
Remember, internal links that provide value to readers are the goal.
Make sure the links are follow links
This point is simple. Don’t add a nofollow tag to the link. It’s not necessary and probably won’t pass as much value to the link target.
Some evidence shows that no-follow links are less valuable to a link profile. They won’t hurt you, of course, so you shouldn’t worry about them too much.
When given a choice, however, leave off the nofollow tag.
Link to high converting pages
Do you have pages on your website that convert visitors more than other pages?
If so, link to these pages.
I’ve written articles on my blog that have super high conversion rates. For some reason, the content is compelling and the CTAs are so powerful that users convert in droves.
You better believe I’m internally linking to these pages!
This is where internal linking has more than just SEO value. It can have revenue value, too! The more visitors that you can drive to a high-converting page, the more conversions you’ll have!
Conclusion
That’s it. Internal linking is simple.
SEO can get complicated, believe me. There are some deep dive techniques that require insane amounts of work, research and effort to pull off.
But, other aspects of SEO, like internal linking, are easy and effective.
Do this as an experiment. Follow the guidelines above for at least one week and see if your rankings improve.
I’ll bet that simply adding internal links, using related anchor text, will improve your search engine rankings.
Tell me about your experience, and whether you saw an increase or decrease in your site’s SEO.
عالی بود ممنون. از پست تصویری شما تشکر میکنم
ممنونم بابت مطالب خوبی که دارید بسیار کاربردی بود