بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟ واژه Backlink یکی از واژه های مورد استفاده در جهان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است. بکلینک همان لینکی است که یک سایت، از یک سایت دیگر دریافت میکند. برای مثال وبسایت A، سایت یک رستوران است و از طرف سایت B که در مورد غذا محتوا تولید میکند، بکلینک میگیرد.در گذشته، backlinks یک سنجش اصلی برای رتبه بندی سایت بود.
صفحه ای با تعداد زیادی از لینک ها تمایل دارد در تمام موتورهای جستجوگر، از جمله Google، بالاتر باشد.حال که با بکلینک آشنا شدید، بهتر است بدانید که همه بکلینکها خوب نیستند. در واقع ما بکلینک بد هم داریم و در ادامه توضیح میدهیم که چطور بکلینک خوب را از بد تشخیص بدهیم.سرنوشت موفقیت کمپینهای سئو با لینکها گره خورده است .در ادامه به بررسی ارزیابی کیفیت لینکها شاخص هایی را بیان میکنیم.
باید ها و نباید های بک لینک
- لینک باید از یک وبسایت مرتبط با صنعت شما داده شود
- لینکهای درون محتوا بهتر هستند.
- دریافت لینک از مقالات بلند و باکیفیت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است
- برای سئو، بکلینکها باید dofollow باشند. البته لینکهای nofollow نیز بد نیستند. نوفالوها میتوانند باعث ارجاع ترافیک به وبسایت شوند، اما نمیتوانند در بهبود سئو موثر باشند. لینکهای nofollow نباید بهعنوان لینکهای بد تلقی شوند
- بکلینک وقتی ارزشمند است که از طرف ویراستار افزوده شود
- وبسایتی که به شما لینک میدهد باید دامین اتوریتی خوبی داشته باشد و در شبکههای اجتماعی نیز فعال باشد
در طرف مقابل، بکلینک بد آن است که دستورالعمل گوگل برای بکلینکها را نقض کند. این نوع بکلینکها معمولا نتیجهای جز پنالتی شدن وبسایت در پی ندارند. موارد آورده شده در زیر ازجمله نشانههای بکلینک بد هستند:
- لینک از یک وبسایت غیر مرتبط به شما داده شود. مرتبط بودن بسیار اهمیت دارد
- لینک از یک صفحه با محتوایی ضعیف با شما داده شده است
- لینکهایی که از طرف وبسایت جریمه شدن توسط گوگل به شما داده شوند
- لینکهای به تعداد زیاد و لینکهای فوتر میتوانند باعث پنالتی شوند
- تبادل لینک ممنوع است!
- وبسایتی که به شما لینک میدهد، دامین اتوریتی پایینی دارد
- بکلینک از یک شبکه وبلاگی به شما داده شده است
- بکلینکهای ویجت بد هستند و باید nofollow باشند
- بکلینکهایی که برایشان پولی پرداختشده باشد. رسانههای تبلیغاتی باید از ویژگی nofollow استفاده کنند
- بک لینکهایی که از دایرکتوریهای محتوا داده میشوند هم بد هستند
- بکلینکهایی که از طرف وبسایتهای هک شده داده میشوند یا در CSS مخفی باشند
- بکلینکهایی با آنکر تکستهای بیشازحد بهینهشدهاند، میتوانند باعث پنالتی شوند.
- بکلینکهایی که بهصورت خودکار ایجاد میشوند مضر هستند.
شاخص های بک لینک
برای ارزیابی کیفیت لینکها سه شاخص زیر را باید در نظر گرفت:
شاخص اول: مرتبط بودن
مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینکهاست. مرتبط بودن به این معناست که لینکهایی که شما دریافت میکنید از وبسایتهایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟ به طور کلی یک لینک میتواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:
- دامین به دامین
- دامین به صفحه
- صفحه به صفحه
- لینک به صفحه
تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمیتوانید توجیهی برای اینکه چرا فلان وبسایت به شما لینک داده پیدا کنید، بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.
شاخص دوم: ارزش انسانی
ارزشمندترین لینکها، لینکهایی هستند که برای استفادههای کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزندههای موتورهای جستجو. اگر میخواهید در مورد ارزش انسانی یک لینک مطمئن شوید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا این لینک کاربر را به مقصدی که میخواهد هدایت میکند؟
- آیا این لینک دقیقا به همان صفحهای هدایت میکند که کاربر به دنبالش است؟
- آیا این لینک کاربر را به موضوعی مفید هدایت میکند؟
وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت میکنیم، شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم است، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است. برای اندازهگیری میزان تعامل کاربر میتوان از فاکتورهایی مانند نظرات مطلب یا انجمنها استفاده کرد. همچنین میتوانید از ابزاری به نام SEMrush برای سنجش میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنید. در نهایت فراموش نکنید لینکهایی که بتوانند به سه سوالی که در بالا پرسیده شد پاسخ صحیح دهند همان لینکهای با ارزشی هستند که گوگل به دنبال آنهاست.
شاخص سوم: ارزش و اعتبار
کسبههای یک بازار را در نظر بگیرید. قاعدتا فروشندهای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان خوشنامتر بوده، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینکها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتمهای گوگل برای این طراحی شدهاند تا بهترین و معتمدترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینکها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده میکند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایتهای معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وبسایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.
فقط مهندسان گوگل میدانند که الگوریتم آنها چگونه ارزش و اعتبار یک لینک را می سنجد، اما ابزارهایی نیز وجود دارند که میتوانند تا حدودی این کار را انجام دهند.
نتیجه
ساخت بکلینک و البته ارزیابی کیفیت لینکها، فاکتورهایی بسیار مهم در موفقیت کمپینهای سئو و بازاریابی است. موتورهای جستجو به طور مداوم در حال کار بر روی الگوریتمهای جستجوی خود هستند و در بروز رسانی تاثیر لینکها در ارزش گذاری یک وبسایت نزد موتور های جستجو بیشتر میشود. اگر شما هم میخواهید در موتورهای جستجود بهتر دیده شوید، از ارزیابی مداوم کیفیت لینکهای سایت غافل نشوید و مطمئن شوید که بهترین لینکهای ممکن را در وبسایت خود دارید.
مطلب در تاریخ 5 تیر 1397 به روز شده است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!