گوگل ادسنس Adsense چیست؟

Google AdSense

گوگل ادسنس برنامه ای است که توسط گوگل ساخته شده است و اجازه میدهد تا سایت های دیگر عضو این شبکه، بطور اتوماتیک تبلیغات متنی و تصویری مرتبط با موضوع سایت خود را در سایت هایشان قرار دهند. چنین تبلیغاتی توسط گوگل مدیریت، ذخیره و نگهداری می شوند. گوگل در ازای کلیک ها و یا تعداد نمایش تبلیغات، درآمدی را به حساب صاحب سایت خواهد ریخت. شرکت گوگل، نسخه آزمایشی سرویس “هزینه در ازای عمل” را بیرون داده است ولی استفاده از آن را در اکتبر سال 2008 میلادی متوقف کرد.

اینکار به نفع سرویس DoubleClick تمام شد که آن نیز تحت امتیاز گوگل قرار دارد. در چهارماهه اول 2011 میلادی، گوگل 2.34 میلیارد دلار (9.36 میلیارد دلار در سال) در ازای این سرویس بدست آورد که چیزی معادل 28% از کل درآمد این سیستم از طریق ادسنس بود.

مروری کوتاه بر گوگل ادسنس google Adsense
گوگل از تکنولوژی جستجوی اینترنتی خود بهره میبرد تا تبلیغات هدفمندی را بر پایه محتوا، موقعیت جغرافیایی و دیگر فاکتورها در سایت های مقصد قرار دهد. کسانی که می خواهند تا از این سیستم هدفمند تبلیغاتی استفاده کنند می توانند در سیستم ادوردز گوگل ثبت نام نمایند. ادسنس، به شرکت معروفی در ساخت و قرار دادن بنرهای تبلیغاتی روی سایت ها تبدیل شده است چراکه تبلیغات در این سیستم، نسبت به اکثر بنرهای تبلیغلتی دیگر، با نظارت بیشتری صورت می گیرد و محتوای تبلیغات، معمولا مرتبط با سایت قرار دهنده تبلیغات می باشد.

بسیاری از سایت ها از سیستم ادسنس، برای درآمد زایی از محتوای سایتشان استفاده می کنند. ادسنس، معروفترین سیستم تبلیغاتی است و بهترین منبع درآمدزایی برای سایت های کوچکی می باشد که منبع تبلیغاتی دیگری ندارند. برای قرار دادن تبلیغاتی که مرتبط با موضوع سایت هستند، صاحب سایت، کد HTML کوتاهی را در صفحات سایت خود قرار می دهد. سایت هایی که از نظر محتوایی غنی هستند، با این سیستم تبلیغاتی موفقیت زیادی را بدست آورده اند.

این آمار، با انتشار مطالعات و بررسی های آماری روی وب سایت های حاوی ادسنس بدست آمده است. نکته ای که می بایست متذکر شد آنست که تعداد ادسنس هایی که برای هر صفحه می توان استفاده کرد به سه تبلیغ در هر صفحه، محدود می شود.
افزایش درآمد زایی از طریق ادسنس
بسیاری از وبمسترها، تلاش زیادی را برای افزایش درآمد خود از این سیستم انجام می دهند. آنها معمولا اینکار را با استفاده از سه روش زیر انجام می دهند:
آنها بازدید کننده زیادی را با استفاده از روشهای گوناگون، به سمت سایت روانه می کنند. یکی از آن روشها استفاده از تبلیغات آنلاین است.

 

آنها مطالبی با ارزش را در سایت خود قرار می دهند که باعث می شود بازدید کنندگان روی تبلیغ کلیک کنند.

 

آنها از متونی در سایت خود استفاده می کنند که باعث می شود بازدید کنندگان بر روی تبلیغات کلیک کنند. توجه داشته باشید که گوگل به صراحت، صاحبان سایت ها را از استفاده از عباراتی نظیر “روی تبلیغات ادسنس من کلیک کنید” منع می کند. عبارات مورد قبول شامل “لینک های حامی” و “تبلیغات” می باشند.

 

منبع درآمدی تمام ادسنس ها، برنامه ادوردز (Adwords) است که دارای مدل قیمتی پیچیده ای بر مبنای فاکتورهای گوناگون است. ادسنس به تبلیغ کنندگان درخواست میدهد که پیشنهاد قیمتی خود را بصورت سربسته و مهر شده (بطوریکه قابل مشاهده توسط دیگر رقبا نیست) ارسال کنند. ضمن آنکه به ازای هر کلیک، تبلیغ دهندگان تنها هزینه دومین قیمت پیشنهادی را که از لحاظ قیمت بالاتر بوده را پرداخت می کنند. گوگل در حال حاضر 68% از درآمد ادسنس را با تبلیغ دهندگان و 51% از درآمد ادسنس را با شرکای جستجوگر خود شریک است.

 

سو استفاده از ا Google Adsense
برخی از وبمستران، سایت هایی را می سازند که هدفی غیر از بدام انداختن جستجوگران در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر را برای جذب بازدید کننده و کلیک بر روی تبلیغات، ندارد. چنین سایت هایی غالبا چیزی غیر از مطالبی به هم پیوسته اتوماتیک ساخته شده نمی باشند (بعنوان مثال، یک دایرکتوری از مطالب و مقالات یا مطالب کپی شده از سایت های دیگر از طریق RSS). احتمالا مشهورترین شکل چنین اسپمهایی، splogs (وبلاگهای اسپم) است که گرداگرد کلمات کلیدی با ارزش می چرخند.این روش و روشهای مشابه دیگر، چیزی غیر از اسپم سازی برای موتورهای جستجوگر نمی باشند. چنین سایت هایی می توانند به گوگل گزارش داده شوند.

شکل دیگری از سو استفاده از ادسنس، MFA یا Made for AdSense است. به این معنی که سایت یا صفحاتی از آن، تنها به منظور ادسنس ساخته شده اند و دارای محتوایی نمی باشند وتنها با تبلیغات پر می شوند. در این اینحالت، کاربر انتخاب دیگری غیر از کلیک بر روی لینکهای تبلیغاتی را ندارد. چنین سایتهایی در گذشته با دیده اغماض نگریسته می شدند ولی به دلیل شکایات فراوان، گوگل هم اکنون، حسابهای چنین کاربرانی را مسدود می کند.

همچنین گزارشاتی در مورد تروجان ها داده شده است که از تبلیغات گوگل استفاده کرده و آنها را به شکل دلخواه خود و با مطالب و عکسهای مورد نظر در می آورد.

مطلب در تاریخ 3 مرداد 1396 به روز شده است

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.