محتوای سئو شده چیست؟ (راهنمای مبتدی تا پیشرفته)
محتوانویسی شاید در ابتدا کار راحتی به نظر برسد و هر کسی فکر کند از پس آن بر میآید. اما تدوین محتوای سئو شده مهارتی میخواهد که شاید هر کسی آن را بلد نباشد. اگر محتوای سئو شده برای وبسایتتان نداشته باشید میتوان گفت با شانس و اقبال دارید پیش میروید و هدف مشخصی ندارید.
پس اگر هدفمند هستید و با استراتژی درست کار میکنید باید اصول یک محتوای سئوشده را بدانید. در این مقاله به سوالات زیر پاسخ میدهیم:
- محتوای سئو شده چیست؟
- انواع محتوای سئو شده کدام هستند؟
- چطور محتوای سئو شده خلق کنیم؟
حالا اگر آمادهاید شروع کنیم.
محتوای سئو شده چیست؟
برای اینکه بهتر متوجه شویم که منظور یک سئو کار از محتوای سئوشده چیست، از خود ترکیب کلمه شروع میکنیم و آن را به قسمتهای کوچکتر میشکنیم:
- “محتوا”: منظور از محتوا هر نوع اطلاعاتی با هر فرمتی است که حول موضوع خاصی تدوین میشود و در وبسایت قرار میگیرد. یعنی هر نوشته، عکس یا ویدیویی که در وبسایت ما قرار دارد نوعی محتواست.
- “سئو”: به تلاشهایی گفته میشود که ما برای وبسایتمان انجام میدهیم تا رتبهی بهتری در موتورهای جستجو مانند گوگل کسب کنیم و در نتیجه افراد ما را راحتتر با جستجو پیدا کنند.
حالا که با هر دو قسمت آشنا شدیم اگر ترکیبی از این دو کلمه را در نظر بگیریم متوجه میشویم منظور از محتوای سئوشده محتوایی است که از لحاظ ساختاری طوری ساخته شده که موتور جستجو به راحتی آن را تشخیص میدهد و در واقع هدفمند ساخته شده است تا مخاطب راحتتر آن را پیدا کند.
انواع محتوای سئو شده
محتوای سئوشده میتواند شامل انواع زیر باشد:
صفحات محصول:
برای هر کسبوکاری که فروش آنلاین دارد صفحهی محصول یکی از مهمترین قسمتهای وبسایت است. دو ویژگی مهمی که هر صفحه محصولی باید داشته باشد داشتن محتوای سئوشده و یک لندینگپیج است.
پستهای وبلاگ:
وبلاگ یکی از انعطافپذیرترین قسمتهای یک وبسایت است که خیلی راحت میتوانید انواع محتوای سئو شده در آن قرار بدهید. پستهای وبلاگی برای وبسایت تعامل بالایی ایجاد میکنند و نسبت به صفحات محصول ترافیک خیلی بیشتری جذب وبسایت میکنند. در نظر داشته باشید که انواع محتوایی که در پایین توضیح میدهیم میتوانند در وبلاگ قرار بگیرند.
مقالات:
مقالات انواع مختلفی دارند که روی وبلاگ سایت قرار میگیرند. مثل مقالههای خبری، آموزشی، مجلهای، مصاحبه و … . این انواع محتوا هم پتانسیل خیلی عالی برای جذب ترافیک دارند و باید روی سئو آنها کار کنید.
محتوای فهرستی:
محتوای فهرستی معمولا همان زیرمجموعهی مقالات به شمار میرود اما از آنجایی که این نوع محتوا در جذب ترافیک سهم زیادی دارند همیشه باید جدا روی آنها تمرکز کنید و حتما آنها را سئوشده کار کنید. (مثلا “10 ابزار آنالیز وبسایت”)
راهنما:
راهنماها انواعی از مقالات آموزشی هستند که معمولا از بقیهی مقالات طولانیتر هستند و با جزییات نحوهی کاری را آموزش میدهند. این آموزشها میتواند آموزش استفاده از ابزارهای مختلف، خدمات وبسایت و … باشد. این مقالات یا در قالب یک مقاله هستند یا اگر طولانیتر باشند در چند پیج ارائه میشوند و با لینکهای داخلی به هم متصل میشوند. این صفحات معمولا لید مناسبی ایجاد میکنند به همین خاطر باید سئوشده باشند.
ویدیو:
در کل در هر وبسایتی تعداد ویدیوها نسبت به متن کمتر هستند به همین خاطر هم به ازای یک کلمهکلیدی رقابتی سئوی ویدیو راحتتر انجام میشود. ویدیو یکی از فرمتهایی است که جذابیت زیادی برای کاربر ایجاد میکند. بسته به نوع بیزینس میتوانید از انواع ویدیوها استفاده کنید، مثلا نحوهی استفاده از محصولتان را در یک ویدیو توضیح بدهید و سئوی ویدیو را فراموش نکنید.
اینفوگرافیک:
اینفوگرافیکها انواعی از تصاویر هستند که به صورت خلاصه موضوعی را در قالب نمودار، چارت و … بیان میکنند. از آنجایی که اطلاعات زیادی ممکن در اینفوگرافیکها موجود باشد طبیعتا موتورهای جستجو قادر به تشخیص آنها نیستند پس باید سعی شود همراه اینفوگرافیک، بقیه متنی که همراه آن قرار میگیرد به خوبی سئو شود.
عکسهای اسلایدی:
اسلایدشو یا همان عکسهای اسلایدی انواعی از عکسهای سریالی هستند که در ادامهی هم قرار میگیرند. همانطور که گفتیم موتور جستجو قادر به خواندن مطالب درون عکس نیست پس با سئوی عنوان عکس، توضیحات، اسم فایل عکس و … میتوانیم به موتور جستجو بفهمانیم عکسهای ما در رابطه با چه کلمات کلیدی هستند.
واژهنامه تخصصی:
امروزه با اطمینان میتوان گفت افراد بیشتر از اینکه در دیکشنری دنبال معنای واژهها یا عبارات باشند، در گوگل آن را جستجو میکنند. پس در هر حوزهای که فعالیت میکنید بهتر است لیستی از واژههای تخصصی همان حوزه را با توضیحاتش تهیه کنید و روی وبسایت بگذارید.
دایرکتوری:
دایرکتوری به مجموعهای از لینکهای کاربردی گفته میشود که در واقع منابعی برای موضوع خاص هستند. به عنوان مثال یک وبلاگی که در زمینهی عطر و ادکلن مطلب منتشر میکند میتواند دایرکتوری از وبسایتهای معتبری داشته باشد که مخاطب میتواند از آنجا عطر دلخواهش را تهیه کند.
مواردی که در بالا گفته شد انواع پرکاربرد محتوایی هستند که نیاز به سئو دارند. البته این لیست محدود است و میتوانید انواع محتواهای دیگر را به آن اضافه کنید.
جمع بندی
محتوای سئوشده از اصول اساسی یک وبسایت خوب است. محتوای سئوشده استراتژی خاص خودش را دارد و باید هدفمند انجام شود تا هم مخاطب و هم موتور جستجو بتوانند از آن استفاده کنند. محتوایی که سئو نشده باشد مانند رانندهی سرگردانی است که بیهدف میراند و نمیداند مقصدش کجاست و یا مسافرانش کیستند! ماشین محتوای شما به کدام سمت میرود؟
مطلب در تاریخ 7 دی 1399 به روز شده است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!