چگونه محتوای سئو شده بسازیم؟
چگونه محتوای سئو شده بسازیم؟
تا اینجا با مفهوم محتوای سئوشده و انواع آن آشنا شدیم اما سوالی که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید این است که اصلا چطور محتوا را سئو کنیم؟ قبل از اینکه به روشهای مهم در سئو کردن محتوا بپردازیم باید بدانیم چطور برای محتوای سئو شده استراتژی تدوین کنیم.
استراتژی تولید محتوای سئو شده
۱-اهدافتان را مشخص کنید
اولین کاری که باید در تدوین استراتژی انجام بدهید، مشخص کردن اهداف در سطح وبسایت و بیزینس است. از تولید محتوا چه هدفی دارید؟ افزایش فروش از طریق محتوا؟ افزایش ترافیک از طریق محتوا؟ و یا …. ؟ هدف شما هر چیزی که باشد باید محتوای شما بر اساس همان هدف تدوین شود.
به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش فروش از طریق محتوا باشد تمرکز اولیهی شما باید روی محتوای صفحات محصول باشد. محتوای صفحه محصول باید به اندازه کافی آگاهی راجع به محصول بدهد و در آخر از مشتری دعوت به اقدام کند. تمرکز ثانویه شما با هدف افزایش فروش باید روی وبلاگ باشد و محتواهای وبلاگ باید حول محصولات صورت بگیرد. مانند آموزش استفاده، مقالات و … . و در نهایت، مقالات وبلاگ باید توسط لینکهای داخلی به صفحات محصول مرتبط شوند.
یا در مثال دیگر، اگر وبسایت شما با مدل تبلیغات پیش میرود و هدف شما افزایش ترافیک است، تمرکز اولیهی شما باید روی محتوای وبلاگی غنی باشد که نرخ تعامل مخاطب در آن نیز بالاست. (مثل مقالات طولانی، محتوای ویدیویی، خبری، سرگرمی و …) .
۲-رفتار مخاطب را بشناسید
اگر شما مخاطب را نشناسید و چالشهایش را شناسایی نکنید چطور میخواهید محتوای جذاب برای او بسازید؟ سعی کنید از طریق ابزارهای آنالیزی که دارید و یا از طریق پرسشنامه، تصویر واضحتری از مخاطب برای خودتان بسازید. وقتی توانستید پرسونای مخاطب را برای خودتان مشخص کنید، آن زمان است که میتوانید محتوایی تولید کنید که واقعا مورد نیاز کاربر است و میتواند او را جذب و درگیر کند. در غیر این صورت فقط دارید برای دل خودتان محتوا تولید میکنید.
به عنوان مثال اگر بیزینس B2B دارید که سطح C مخاطب را در بر میگیرد (مثل مدیران) باید مقالههای تخصصیتری تولید کنید که قابل دانلود باشد و مخاطب شما بتواند آن را مطالعه کند. (چرا که مدیران سرشان شلوغ است و ممکن است وقت کافی نداشته باشند). در مثال دیگر، اگر میخواهید افراد نوجوان را تارگت کنید، باید روی محتوایی وقت بگذارید که بیشتر از متن محتوای بصری مانند عکس یا ویدیو دارد و برای موبایل بهینه شده است.
۳-تقویم محتوایی بسازید
بعد از اینکه مشخص شد برای چه کسانی میخواهید تولید محتوا کنید وقت آن است که تقویمتان را تنظیم کنید. تقویم محتوایی تقویمی است که در آن محتوای مورد نظر به علاوهی ترتیب آن، تاریخ و ساعت انتشار، کانال توزیع محتوا و …مشخص میشود و باعث نظم در تولید محتوا میشود.
در تقویم محتوایی سعی کنید:
از ابزارهایی مانند گوگلکلندر استفاده کنید.
برای حداقل یک تا دو ماه آینده محتوا داشته باشید.
از برنامهریزیهای طولانی مدت، مثل تقویم محتوایی برای سال بعد دوری کنید. در طی یک سال خیلی از عوامل مانند بودجه، ترکیب تیم، اهداف بیزینسی و … ممکن است تغییر کند و زحماتتان به هدر برود.
۴-آنالیز و ارزیابی محتوا
و در نهایت، همواره محتوا را آنالیز کنید و عملکرد هر کدام را مجزا بررسی کنید تا متوجه شوید کدام بهتر عمل کرده و کدام ضعیف بوده است. آنالیز شما باید دو هدف داشته باشد:
۱- موفقیتها را بررسی کنید تا بتوانید همان استراتژی را دوباره تکرار کنید
دنبال الگوها بگردید، مخاطب ویدیو را بیشتر میپسندد یا اینفوگرافیک را؟ از هر کدام بیشتر استقبال کرده پس شما هم تلاشتان را در آن بیشتر کنید و تکرارش کنید.
۲- ارزیابی انجام دهید و محتوا را تصحیح کنید
بعضی زمانها هست که محتوایی برای یک کلمه کلیدی خاص میسازیم اما همین محتوا برای کلمه کلیدی دیگری بهینه میشود. یعنی مخاطب با کلمه کلیدی خاص دیگری وارد این محتوا میشود. پس برگردید به عقب، محتوا را با کلمه کلیدی جدید آپدیت کنید.
مطلب در تاریخ 28 تیر 1399 به روز شده است
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!