تکنیک‌های اثربخش در کمپین اینستاگرام مارکتینگ

۱. داشتن هدف هوشمند (SMART)

هدفی که برای فعالیت‌های کمپین خود در نظر می‌گیرید باید مشخص، قابل ارزیابی، قابل دست‌یابی، واقع‌بینانه و زمان‌مند باشد. برای نمونه فرض را بر آن می‌گیریم که هدف شما افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ها در اینستاگرام است؛ می‌توانید هدف خود را به این صورت با ویژگی‌های یاد شده تطبیق دهید:

  • مشخص بودن هدف

به چه چیزی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید؟ از دیگران چه انتظاری دارید؟ به هنگام مشخص کردن اهداف کاملا دقیق باشید و مطمئن شوید که هدفی مشخص برای فعالیت‌ها در نظر گرفته‌اید و تمامی محتوای کمپین شما به منظور محقق کردن آن هدف تولید شده است.

  • قابل ارزیابی باشد

از کجا خواهید فهمید کمپین شما موفقیت‌آمیز بوده است یا نه؟ آماری دقیق از دنبال‌کننده‌های حال حاضر خود و مشغولیت آن‌ها تهیه کنید تا در آینده بتوانید افزایش تعداد و میزان این آمار را ارزیابی کنید.

  • قابل دست‌یابی باشد

هدفی که در نظر گرفته‌اید به اندازهٔ کافی واقع‌بینانه است؟ می‌توان دقیقا ارزیابی‌اش کرد؟ دست‌یابی به اهداف کار ساده‌ای نیست و نیازمند تلاش و هزینه است، اما در درجهٔ اول باید امکان دست‌یابی به هدف وجود داشته باشد تا این هزینه و زمان صرف تحقق آن شود.

  • واقع‌بینانه باشد

این ویژگی با سرمایه، نرخ رشد حال حاضر شما و مدت راه‌‌اندازی کمپین ارتباط دارد. به خوبی تحقیق کنید و از طرح‌ریزی برنامه‌های غیرمنطقی نظیر افزایش ده هزار نفری تعداد دنبال‌کننده‌ها ظرف مدت‌زمانی دو هفته‌ای خودداری کنید (مگر آنکه بخواهید به تمامی دنبال‌کننده‌های جدید قول سفر رایگان به جزایر هاوائی بدهید).

  • زمان‌مند باشد

مدت زمان کمپین به هدف در نظر گرفته شده و زمانی که فکر می‌کنید برای محقق شدن آن لازم است، ارتباط دارد. مشخصا اگر هدف بزرگی در سر داشته باشید، در نظر گرفتن مدت زمانی یک هفته‌ای برای آن کاری غیرمنطقی است؛ البته این مدت زمان را خیلی هم طولانی نکنید، چرا که جریان کار از دست‌تان خارج خواهد شد.

۲. برنامه‌ریزی برای محتوای کمپین

پس از مشخص شدن اهداف نوبت به برنامه‌ریزی برای هر یک از مطالبی می‌رسد که قصد دارید در کمپین خود منتشر کنید. می‌توانید برای تمامی مطالب و استوری‌هایی که قصد دارید روزانه منتشر کنید، نقشهٔ راه یا تقویم محتوا تدوین کنید. اگر هم برای تولید محتوا یا نوشتن کپشن اینستاگرام از اشخاص تأثیرگذار (Influencer در ادامه توضیح بیشتری در مورد این اشخاص داده خواهد شد) استفاده می‌کنید، از آن‌ها بخواهید انتشار مطالب‌شان از لحاظ زمانی در تطابق با تقویم شما باشد.

هر مطلبی که منتشر می‌شود باید به تنهایی معنا و مفهومی داشته باشد و در عین حال بیان‌کنندهٔ پیام کلی کمپین باشد. اگر چند مطلب منتشر می‌کنید، باید در کنار هم و به عنوان یک واحد کلی توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. اگر هم یک مطلب منفرد منتشر می‌کنید، باید از کیفیت و صلابت کافی برخوردار باشد تا مخاطبان شما خواهان خواندن مطالب بیشتری از سوی شما شوند. در تقویم محتوا می‌توان مطالبی را لحاظ کرد که به عنوان پیش‌درآمدی برای شروع به کار کمپین در نظر گرفته می‌شوند (برای نمونه اگر پیش از شروع به کار کمپین قصد اعلان آگهی فروش داشته باشید؛ یا بخواهید پیش از عرضهٔ محصولات تصاویری از آن‌ها منتشر کنید)؛ این کار سبب سرعت گرفتن روند فعالیت‌ها می‌شود.

راه‌اندازی کمپین و پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با آن به کار و تلاش زیادی نیاز دارد و بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به پایان رساند. اگر پیش از شروع به کار کمپین برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای صورت بگیرد، می‌توان در حین انجام کارها سطح مشخصی از کیفیت و خلاقیت را حفظ کرد.

۳. استفاده از استوری‌ها در کنار صفحهٔ فید

تبلیغات خود را تنها در صفحهٔ فید اینستاگرام (اولین صفحه‌ای که پس از باز کردن اینستاگرام با آن روبه‌رو می‌شوید) قرار ندهید. کاربران این شبکهٔ اجتماعی روزانه چهارصد میلیون استوری نگاه می‌کنند و این در حالی است که تنها ۵۰٪ از صاحبان مشاغل استوری‌ها را برای تبلیغات مد نظر قرار می‌دهند. فراموش نکنید که استوری‌ها می‌توانند به عنوان مکملی برای مطالبی که منتشر می‌کنید مورد استفاده قرار بگیرند.

۴. استفاده از آزمون‌های آ/ب

با استفاده از آزمون آ/ب (در این آزمون دو صفحهٔ وب، عکس یا هر چیز دیگری را انتخاب می‌کنیم؛ یکی را «آ» و دیگری را «ب» می‌نامیم و سپس عملکرد و بازده این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام‌یک کارکرد بهتری داشته است.  می‌توان مشکلات موجود در فعالیت‌ها را تا حدود زیادی برطرف کرد و بهترین نتیجهٔ ممکن را از کمپین به دست آورد. به‌صورت همزمان نسخه‌های مختلف تبلیغات خود را با یکدیگر مقایسه کنید؛ با این کار می‌توان نسخه‌هایی که بهترین کارکرد را دارند انتخاب کرد.

تقریبا تمامی عناصر تشکیل‌دهندهٔ تبلیغات را می‌توان با این آزمون مورد سنجش قرار داد: تصاویر، کپشن، صفحه‌ فرود و … . هر کدام از این آزمون‌ها اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهد که بهترین نتیجه را از کدام بخش‌ها می‌توان دریافت کرد و با استفاده از این اطلاعات می‌توان اثربخشی کمپین‌های آتی اینستاگرام مارکتینگ را بیشتر کرد.

۵. طراحی کمپینی یکدست و زیبا

کمپین شما باید با حال‌وهوای کلی برند همخوانی داشته باشد، اما در عین حال می‌توان با در نظر گرفتن نکاتی کمی آن را منحصربه‌فرد و متمایز کرد. برخلاف یک تبلیغ منفرد که از مزیت یکی شدن با سایر بخش‌های محتوا بهره می‌برد، کمپین، خود به تنهایی می‌تواند متمایز از دیگر بخش‌ها و فعالیت‌های برند باشد. طراحی کمپین باید به یاد ماندنی و قابل تشخیص باشد و یکایک اجزای کمپین در کنار یکدیگر پیامی کلی و منسجم را به مخاطب انتقال دهند. با این روند می‌توان قدرت اثر بیشتری به فراخوان برای اقدام کلیدی و اصلی بخشید و هر بار که کسی تبلیغ شما را می‌بیند، برندتان را به خاطر خواهد آورد.

به‌علاوه با این کار می‌توان نوعی ویژگی منحصربه‌فرد به کمپین داد و محتواهای تولید شده برای آن لحنی مشترک پیدا خواهند کرد. انتظار دارید دیگران به هنگام مواجه با کمپین شما چه احساسی پیدا کنند؟ می‌خواهید کمپین‌تان به نظرشان بامزه بیاید؟ آرام‌بخش باشد؟ یا هیجان‌انگیز؟ خوب به این مسئله فکر کنید و فعالیت‌های خود را بر این اساس پیش ببرید.

۶. استفاده از سنجه‌های کلیدی

پیش از آنکه به فکر راه‌اندازی کمپین خود بیفتید، باید سنجه‌های کلیدی‌ای که با استفاده از آن‌ها میزان موفقیت کمپین را ارزیابی خواهید کرد، مشخص کرده باشید (اگر خاطرتان باشد ارزیابی یکی از ویژگی‌های هدف هوشمند است که در توصیهٔ اول دربارهٔ آن توضیح داده شد). برای نمونه اگر کمپین برای معرفی بیشتر و بهتر برند راه‌اندازی شده باشد، سنجه‌های کلیدی برای ارزیابی موفقیت افزایش تعداد مخاطبان، دسترسی بیشتر به مخاطبان و این گونه مسائل خواهد بود.

سنجه‌های بسیار زیادی برای شبکه‌های اجتماعی وجود دارند و ابزارهای تحلیلی منحصربه‌فردی نیز وجود دارند که در اینستاگرام قابل استفاده خواهند بود؛ استفادهٔ شما از این ابزارها و سنجه‌ها بستگی به اهدافی دارد که کمپین‌تان دنبال می‌کند. بسیاری از این سنجه‌ها را خود اینستاگرام اگر به حالت بیزینس تبدیل کرده باشید در بخش Insights در اختیار شما قرار می‌دهد. فراموش نکنید که حتما پیش از شروع به کار کمپین، آمار و ارقام حال حاضرتان را ثبت کنید تا بعدها بتوانید میزان اثرگذاری کمپین را مشخص کنید.

۷. همکاری با اشخاص تأثیرگذار

اشخاص تأثیرگذار در حقیقت کاربرانی هستند که در اینستاگرام تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند و به نظرات و پیشنهادهای‌شان توجه ویژه‌ای نشان داده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا اشخاص تأثیرگذار برای شما و کسب‌وکارتان شریک‌هایی فوق‌العاده به شمار بیایند و توانایی برقراری ارتباط میان شما و دسته‌ای از مخاطبان فعال و وفادار را داشته باشند. به‌علاوه آن‌ها باعث افزایش اعتماد به کمپین شما می‌شوند و اعتبار بیشتری به آن می‌دهند.

این گونه همکاری‌ها تنها در صورتی اثربخش خواهد بود که با برند و کمپین شما سازگاری داشته باشد، بنابراین پیش از اتخاذ اقدام عملی همه چیز را مد نظر قرار دهید. به دنبال اشخاص تأثیرگذاری باشید که ارزش‌های مشابه با شما دارند و سابقهٔ همکاری آن‌ها با دیگر برندها را هم بررسی کنید. زمانی که صحبت از جذب مخاطب می‌شود، تنها به تعداد آن‌ها توجه نکنید و مسائلی چون مشغولیت (Engagement) و چگونگی فعالیت آن‌ها را هم مد نظر قرار دهید. برای نمونه اگر شخص تأثیرگذاری تعداد دنبال‌کنندهٔ کمتری داشته باشد، اما همین تعداد کاملاً وفادار باشند، احتمالا گزینهٔ بسیار خوب (و البته مقرون‌به‌صرفه‌ای) پیش رو دارید؛ به خصوص اگر این دنبال‌کننده‌ها ویژگی‌های مشابه زیادی با مخاطبان هدفی که برای خود در نظر گرفته‌اید داشته باشند.

۸. اختصاص بودجه

اختصاص بودجه بخش اجتناب‌ناپذیر راه‌اندازی هر نوع کمپینی است و اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید تدابیری در نظر گرفت تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد. زمانی که صحبت از اختصاص بودجه برای راه‌اندازی کمپین می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی روش‌ها و فعالیت‌هایی است که بیشترین سنخیت را با هدف مورد نظر شما داشته باشند، پس از آن نوبت به اختصاص بودجه برای عملی کردن آن‌ها می‌رسد که حتما باید صورت بگیرد و هزینه‌های لازم برای آن‌ها کنار گذاشته شود.

مطمئنا بخشی از سرمایهٔ شما صرف مطالب و استوری‌های تبلیغاتی می‌شود، اما در کنار این‌ها کار کردن با اشخاص تأثیرگذار و راه‌اندازی برنامه‌های رقابتی هم هزینه‌هایی به همراه خواهند داشت، بنابراین بهتر است پیش از شروع به کار کمپین اطلاعات لازم دربارهٔ تمامی این هزینه‌ها را گردآوری کنید و آن را در بودجه‌ای که برای فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی کنار می‌گذارید لحاظ کنید. در جهانی آرمانی، شما منابع بی‌نهایتی از ثروت در اختیار خواهید داشت و هر کمپینی که دوست داشته باشید، می‌توانید به راه بیندازید، اما اینجا، در کرهٔ زمین، محدودیت‌هایی در رابطه با استفاده از سرمایه‌ها وجود دارد و باید فعالیت‌ها را با توجه به این محدودیت‌ها تعدیل کرد (با کاهش دادن مدت‌زمان فعالیت کمپین و دیگر تدابیر این چنینی).

۹. در نظر داشتن تجربهٔ مابعد اینستاگرام

بسته به اهدافی که برای کمپین بازاریابی اینستاگرام خود در نظر گرفته‌اید، احتمال آن وجود دارد که افراد پس از کلیک کردن بر روی مطالب یا تبلیغات شما به اینستاگرام هدایت شوند. بهتر است مقصد افراد پس از کلیک کردن بر روی مطالب‌تان را از یاد نبرید. با داشتن صفحهٔ فرودی که برای طراحیش وقت گذاشته شده باشد، می‌توانید به هدف خود از راه‌اندازی کمپین نزدیک‌تر شوید.

جمع‌بندی

شما می‌توانید نه تنها از یکی بلکه از همه انواع محتواها و کمپین‌های معرفی شده به طور ترکیبی استفاده کنید و با این اقدامات به شکلی طبیعی و درست فالوئرهای خود را افزایش دهید. برای نمونه ترکیب کمپین رقابتی با کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند ایدهٔ خوبی باشد.

این نکته را نیز دقت کنید که هرچقدر هم کمپین‌تان را خوب طراحی کنید در اجرا حتماً حتماً نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام و قراردادن عکس تبلیغاتی مناسب را رعایت کنید تا نتیجه درست را بگیرید.

مطلب در تاریخ 1 تیر 1399 به روز شده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.