صدا و لحن برند

امروزه بیشتر از همیشه افراد در جستجوی برندهای قابل اعتماد هستند. برندهایی که مأموریت (Mission)، صدا (Voice) و لحن (Tone) واضح و ثابت در طول زمان داشته باشند. توسعه این ویژگی‌ها برای یک برند تاثیر زیادی بر دست یافتن و ارتباط با مخاطبانش دارد. برندها داستان منحصر بفرد و روش ویژه‌ای برای ارتباطاتشان دارند که می‌تواند مدت زیادی به کار گرفته شود.

صدا و لحن برند چیست؟

گرچه صدا و لحن برند یک تا حدی شبیه به هم هستند، اما بهتر است آن ها را به عنوان مفاهیم جداگانه‌ای در نظر بگیریم. صدای برندِ شما باید در تمامی پلتفرهای ارتباطی شما با مخاطبانتان ثابت بماند. اما لحن برند می‌تواند با توجه به مخاطبانتان و یک سری شرایط خاص، در شبکه‌های ارتباطی مختلف متفاوت باشد.
صدای برند: بیانی از شخصیت برند شماست؛ صفات و ویژگی‌هایی است که سبک ارتباطی برند شما را توصیف می‌کند.
لحن برند: چگونگی به کارگیری صدای برند شماست؛ گاهی مهمتر از آن چیزی که می‌گویید، این است که با چه لحنی صحبت می‌کنید.

چرا صدا و لحن برند بسیار مهم هستند؟

در حالی که قطعا محصولات و خدمات جدید و متمایز شما برای مخاطبانتان اهمیت دارد، آن‌ها همچنین برایشان این موضوع مهم است که شما چگونه این محصولات و خدمات را به آن‌ها معرفی می‌کنید. داشتن یک صدای منحصربفرد و یک لحن مناسب به شما کمک می‌کند تا بیشتر و بهتر ارزش‌ها و مأموریت برند خود را به گوش مخاطبانتان برسانید.

به احتمال زیاد مهمترین دلیل برای اینکه صدا و لحن برند شما مهم است، این است که این دو ویژگی، به برند شما صفات انسانی می‌بخشند. مخاطبانتان احساس راحتی و رضایت بیشتری خواهند داشت وقتی فکر کنند با یک انسان واقعی در ارتباط هستند تا با چند ربات! صدای برندتان به شما کمک می‌کند تا ارتباط مناسبی با مخاطبانتان برقرار کنید و اعتمادشان را جلب کنید. صدای برند باید یک ویژگی منحصربفرد برای شما باشد که برندتان را از سایر برندها متمایز می‌کند.

صدا و لحن خود را ایجاد کنید.

بهترین راه برای اینکه صدای برند خودتان را پیدا کنید این است که پرسونای برند خود را به خوبی بشناسید. شما باید با در نظر داشتن مخاطبانتان، به یک سری از سوالات پاسخ دهید. جلسه‌ای با اعضای تیم خود تشکیل دهید و به سوالات زیر پاسخ دهید. برای هر کدام لیستی از صفات و ویژگی‌ها آماده کنید که به عنوان یک راهنما برای ساخت صدای برندتان شما را راهنمایی می‌کنند.

ارزش‌های ما چیست؟

چه چیزی ما را از سایر برندهای مشابه متمایز می‌کند؟
قصد داریم که چگونه به نظر برسیم؟ و به چه چیزی معروف باشیم؟
برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنیم؟ مخاطبان ما شبیه چه افرادی هستند؟
قصد داریم چه چیزی به مخاطبانمان ارائه کنیم؟
مخاطبانمان چگونه با ما ارتباط برقرار می‌کنند؟ چه زبان و لحنی دارند؟
نمی‌خواهیم تحت چه عناوینی توصیف شویم؟
حال با در دست داشتن صفات و یژگی‌هایی که از پاسخ به سوالاتتان به دست آوردید، پنج یا شش مورد از مهمترین آن‌ها را انتخاب کنید. تبریک می‌گویم! شما صدای برند خودتان را پیدا کردید.

نمونه‌ای از یک صدای برند: رُک، الهام‌بخش، علمی، سرزنده، قدرتمند

از این به بعد تمامی محتواهای شما باید این صفات را داشته باشند. همواره و در هر ارتباطی با مخاطبانتان باید این صفات را داشته باشید.

اما تشخیص لحن برند کمی آسان‌تر است. مثلا فرض کنید می‌خواهید برای شبکه اجتماعی لینکدین محتوا تولید کنید و از این طریق با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید. در اینجا شما باید بیش از هرجای دیگری حرفه‌ای به نظر برسید، بنابراین باید لحنی حرفه‌ای داشته باشید.

برای تشخیص لحن مناسب برای برندتان باید شرایط خاص را نیز در نظر بگیرید. برای مثال زمانی که می‌خواهید به سوالاتشان پاسخ دهید، به انتقاداتشان گوش کنید و یا در مورد موضوع خاص نظرسنجی کنید. هرکدام از این موارد لحن خاصی می‌طلبد که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

همانطور که دیدید، صدا برندتان نشان‌دهنده شخصیت برند شماست، و این در حالیست که لحن شما با توجه به شرایط و محیط ارتباطی شما بهتر است تغییر ‌کند. اگر دستوالعمل مناسبی برای صدا و لحن برندتان تهیه کنید و همیشه به آن پایبند باشید، برند شما ثابت، استوار و قابل اعتمادتر به نظر خواهد رسید. همچنین اگر شما تولید محتواهایتان را برون‌سپاری می‌کنید، می توانید خیلی ساده، دستورالعمل صدا و لحن برند خودتان را با فریلنسرها به اشتراک بگذارید تا بتوانند این ویژگی‌ها را در محتواهایشان رعایت کنند.

مطلب در تاریخ 1 تیر 1399 به روز شده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.