جایگزین گوگل آنالیتیکس

,
جایگزین گوگل آنالیتیکس
جایگزین گوگل آنالیتیکس
به محتوای صفحه ستاره دهید

 طی این چند وقت اخیر سایت گوگل باز دست به تحریم ایرانیان زد و این بار بخش گوگل آنالیتیکس رو برای ایرانیان بست و این سرویس رو از دسترس کاربران ایرانی خارج کرد، حال خیلی از سایت های ایرانی که از آنالیتیکس استفاده می کردن واقعا دچار بحران و مشکل شده اند. این موضوع حالا دنیا و فضای کاری بسیاری از کسب و کارهای ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده. بسیاری از این موضوع ابراز نگرانی می کنند و از این واهمه دارند که نوبت به آن ها هم برسد و دسترسی شان به گوگل آنالیتیکس قطع شود.
اما چاره ای نیست و باید این موضوع رو قبول کرد و به فکر چاره ای بود. در اینترنت خیلی گشتم و چند نمونه رو دیده ام که کار کردن باهاشون و نحوه خدماتشون تقریبا شبیه همین سرویس گوگل هست و میشه گفت جایگزین های خوبی برای این سرویس هستند.
اگر نیاز دارید که از یک جایگزین خوب و قابل قبول برای گوگل آنالیتیکس استفاده کنید حتما پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید. (توجه: آقای گوگل هیچ وقت یک ایرانی رو تهدید نکن )

توجه: گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا گوگل آنالیتیک سرویسی است که با استفاده از آن سایت ها و استارتاپ های مختلف می‌توانند عملکرد وبسایت خود را به صورت دقیق زیر ذره بین قرار داده و دنبال کنند.

جایگزین گوگل آنالیتیکس

وقتی داشتم جستجو میکردم تعداد زیادی سایت در این زمینه پیدا کردم اما هر کدوم مشکلاتی داشتند و نمیتوان بهشون تکیه کرد. از بین این ۳۰ ۴۰ سایتی که پیدا کردم به نظرم ۶ تاشون بهتر از بقیه بودند که در ادامه به معرفی این سرویس ها می پردازم.

سرویس Piwik :

Piwik یکی از جالب ترین و کاربردی ترین ابزار تحلیل وب حال حاضر است. این تحلیلگر سایت حتی ریز ترین فعالیت کاربران را ثبت می کند و در اختیار وب مستر ها قرار می دهد. خوبی Piwik این است که از لحاظ امکانات شباهت بسیار زیادی به گوگل آنالیتیکس دارد. البته این دو ابزار دقیقا هم شبیه به یکدیگر نیستند و یک تفاوت عمده میانشان وجود دارد. بر خلاف گوگل آنالیتیکس، وب مسترها تنها در صورتی قادر به استفاده از Piwik  هستند که آن را روی سرور خودشان سوار کرده باشند.

Piwik-service

Piwik یک قابلیت بسیار کاربردی دارد که می توان به واسطه آن، تمامی داده های گذشته را حفظ کرد. سرویس یادشده این امکان را در اختیارتان قرار می دهد تا اطلاعات قدیمی خود را پس از پیاده سازی، به آن انتقال دهید و به تمامی شان دسترسی داشته باشید.

اما مشکل Piwik و بسیاری از سرویس های دیگر این لیست، در مسائل مربوط به AdSense و AdWords خلاصه می شود. مسئله این است که به جز گوگل آنالیتیکس هیچ یک از ابزارهای تحلیل وب سایت، همکاری خوبی با این دو سیستم ندارند و همین عامل می تواند دردسرهای بسیاری برای وب مسترها به وجود آورد.

با این حال یکی از مزایای Piwik، پشتیبانی از زبان فارسی است. پس در این صورت گردانندگان وب سایت های پارسی زبان مشکل چندانی برای اداره امور روی Piwik نخواهند داشت و به راحتی می توانند آن را جایگزین ابزار گوگل کنند.

ویژگی های بارز Piwik:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • تحلیل لحظه به لحظه داده ها
  • ارائه گزارشات با توجه به موقعیت مکانی و مشخصات فنی کاربران
  • داشبورد قابل شخصی سازی
  • مشاهده جزئیات کامل مربوط به تک تک بازدیدکنندگان از هر وبسایت
  • نمایش داده های تحلیلی در بالای سایت
  • جمع آوری اطلاعات از میزان هزینه افراد در یک وبسایت
  • قابلیت تنظیم و ردیابی هدف (Goal Tracking)
  • فروشگاه اختصاصی برای دانلود و نصب افزونه ها

هزینه:
در صورت وجود سرور شخصی، هزینه ای در پی ندارد. اما برای استفاده از سرویس ابری Piwik Cloud می بایست ۴۹ یورو در ماه هزینه کنید.

سرویس Clicky :

از میان تمامی ابزارهای تحلیل وبسایت این مقاله، Clicky یک از ساده ترین هاست. هم کار کردن با آن راحت و آسان است و هم ظاهر ساده ای دارد. شاید به نوعی همین سادگی بیش از حد Clicky، نقطه قوت آن نسبت به گوگل آنالیتیکس باشد.

gauges جایگزین گوگل آنالیتیک

اگر با گوگل آنالیتیکس سر و کله زده باشید، حتما می دانید که یادگیری تنظیمات و نحوه عملکرد آن، کار چندان ساده ای نیست. خصوصا از زمانی هم که رابط کاربری گوگل آنالیتیکس تغییرات گسترده ای به خود دید، پیدا کردن تنظیمات سابق بیشتر از گذشته سخت شد.

اما مسئله مهم درمورد Clicky آن است که ظاهری ساده و محیط کاربری قابل فهمی دارد. خیلی راحت می توان با جستجو در محیط آن، به منوهایش عادت کرد و سریع تر مشخصات تنظیماتش را یاد گرفت.

البته نباید از این واقعیت نیز غافل شد که Clicky نسبت به دیگر ابزارها، بسیار محدود است. شاید ظاهر ساده آن هم این موضوع را خوب توضیح دهد. با این حال Clicky یک نسخه پرو هم دارد که با خریداری آن، امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ویژگی های بارز Clicky:

  • تحلیل فوری داده ها
  • نمایش مشخصات تک تک بازدیدکنندگان از وبسایت ها
  • امکان شخصی سازی سیستم ردیابی
  • تست تقسیم، ارائه هیت مپ و ردیابی آپتایم هر وبسایت (نیازمند پرداخت هزینه)
  • امکان ردیابی اهداف (Goal Tracking)

هزینه:
Clicky برای وبسایتی با سه هزار بازدید روزانه برای هر صفحه هزینه ای در بر ندارد. اما برای دریافت امکانات بیشتر ملزم به خرید نسخه پرو هستید که حداقل برای مدت یک ماه هزینه ای ۱۰ دلاری برایتان به همراه دارد.

سرویس Open Web Analytics (مناسب برای وردپرس):

Open Web Analytics یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای تحلیلگر سایت این لیست است. این آنالیزور متن باز تقریبا سیستمی شبیه به گوگل آنالیتیکس دارد و در هر زمینه ای دست کاربر را برای فعالیت های مختلف باز می گذارد.

جایگزین گوگل آنالیتیک ابزار آنالیز بازدید سایت

خوشبختانه ویژگی های خوب Open Web Analytics به یکی دو مورد ختم نمی شود. اما باید خاطر نشان کرد که عملکرد Open Web Analytics روی اپ و وب سایت، منحصر به فرد است و از بسیاری جهات کارایی بالایی دارد.

پلاگین Open Web Analytics برای وردپرس نیز قابل دسترس است. پس در این صورت وبلاگ نویسان نیز برای تحلیل داده های متن های خود مشکلی با آن نخواهند داشت.

علاوه بر تمامی این ها، Open Web Analytics رابط کاربری خوبی هم دارد که ارتباط برقرار کردن با آن را ساده تر می کند. لازم به ذکر است که سیستم نصب آن نیز شباهت بسیاری با Piwik دارد. تنها محدودیت سرویس مورد بحث هم همین است که باید روی سرور وبسایت شما نصب شود. این بدان معناست که اگر سایت تان داون شود، نمی توانید به آمار بازدیدهایتان دسترسی داشته باشید.

ویژگی های بارز Open Web Analytics:

  • دارای پلاگین وردپرس
  • کاملا رایگان
  • قابلیت ردیابی کلیک ها و حرکات ماوس کاربران
  • امکان سفارشی سازی گزارشات

هزینه:
Open Web Analytics کاملا رایگان است.

سرویس Woopra :

Woopra نیز یک آنالیزور فوق العاده دیگر است که جایگاه خاصی در این لیست دارد. این تحلیلگر که قادر است به صورت پیوسته تمامی اتفاقات رخ داده در سایت را زیر نظر بگیرد، در کنار تمامی خصوصیات عمومی خود، یک ویژگی جالب و منحصر به فرد دارد.

Woopra همانند بسیاری از ابزارهای دیگر، به شما تعداد کاربران آنلاین حاضر در سایت را نشان می دهد. اما نکته خوب اینجاست که می توان به واسطه Woopra از تعداد کاربرانی که واقعا در حال خواندن متن هستند نیز با خبر شد.

همچنین به واسطه این تحلیلگر، امکان زوم کردن روی یک بازدید کننده نیز فراهم می شود و می توان از این طریق تمامی فعالیت های آن شخص را در سایت ردیابی کرد. اما جالب است بدانید که ردیابی افراد تنها به همان لحظه محدود نمی شود. بلکه به وسیله Woopra قادر هستید تا ۹۰ روز تمامی فعالیت های یک بازدید کننده را ردیابی کنید و نحوه جستجوهایش در سایت را مورد بررسی قرار دهید.

ووپرا

ویژگی های بارز Woopra:

  • نمایش آمار به صورت لحظه ای
  • دارای کلاینت دسکتاپ و اپ موبایل
  • تقسیم بندی پیشرفته
  • سفارشی سازی برچسب ها
  • ویژگی CRM
  • چت زنده

هزینه:
برای سه هزار فعالیت در یک ماه رایگان است. اما می توان با پرداخت ۸۰ دلار به ازای هر ماه این مقدار را به ۴۰۰ هزار فعالیت افزایش داد.

سرویس Gauges :

شاید مقرون به صرفه ترین جایگزین گوگل آنالیتیکس همین Gauges باشد. Gauges با استفاده از یک سری کد جاوا اسکریپت امکان به دست آوردن داده های مختلف را در اختیارتان قرار می دهد. در کنار این موضوع، Gauges رابط کاربری ساده و قابل فهمی هم دارد که کار کردن با آن را بسیار آسان می کند.

ابزار آنالیز بازدید سایت

ویژگی های بارز Gauges:

  • آنالیز لحظه به لحظه
  • استفاده آسان
  • داشبورد عاری از فلش برای مرور راحت در دیوایس های همراه
  • API در دسترس

هزینه:
قیمت بسته ها به ازای هر ماه از ۶ دلار آغاز می شود.

سرویس Mixpanel :

شاید در میان تمامی تحلیلگران وب سایت این مقاله، Mixpanel متفاوت ترین باشد. دلیل این موضوع نیز به عملکرد این پلتفرم باز می گردد. Mixpanel به جای آنکه تعداد بازدید های هر صفحه را زیر نظر بگیرد، تمرکزش را روی رویداد ها می گذارد. همین تفاوت مهم است که اهمیت Mixpanel را بالا می برد. به دلایل خاصی، همیشه نمی شود از تعداد بازدیدها اطلاعات کافی به دست آورد. خصوصا این موضوع روی فعالیت های سرویس دهنده ها و فروشندگان کالا بازتاب گسترده تری دارد. به همین منظور بهتر است که این دسته از کاربران به جای استفاده از آنالیزور های معمولی به سراغ Mixpanel بروند و از سیستم متفاوت آن برای بهبود وضعیت سایت خود کمک بگیرند.

سرویس Mixpanel

ویژگی های بارز Mixpanel:

  • تقسیم بندی های پیشرفته
  • گزارش های دقیق
  • دسته بندی خریداران (مخصوص فروشگاه های اینترنتی)
  • تجزیه و تحلیل مبتنی بر رفتار بازدیدکنندگان
  • امکان ارسال اعلان به خریداران از طریق موبایل و وب
  • پشتیبانی از اتوماسیون

هزینه:
Mixpanel برای ثبت ۲۵ هزار داده یا ایجاد هزار پروفایل هزینه ای برای کاربر ندارد. اما برای دسترسی های بیشتر مجبور به پرداخت هزینه ای ۱۵۰ دلاری برای هر ماه هستید.

توجه: این ۷ سایت که معرفی شد میتواند هر کدام جایگزین خوبی برای گوگل آنالیتیکس باشد اما بسته به نوع فعالیت شما انتخاب فرق میکند.

چند نکته جهت انتخاب راحتر از بین این ۷ گزینه:

  • این که نیازمند چه امکانات فنی ای هستند
  • چه جنس داده ای را در اختیارتان قرار می دهند
  • چه قابلیت های متفرقه و اضافه ای دارند (مثل هیت مپینگ)
  • آیا برای استفاده به قدر کافی آسان هستند؟
  • آیا هزینه استفاده از آن ها برایتان مقرون به صرفه خواهد بود؟

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *