فریمورک RACE و بازاریابی دیجیتال

Reach Act Convert Engagement
فریمورک RACE و بازاریابی دیجیتال
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

فریمورک RACE چیست و چه کاربردی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

فریمورک RACE مخفف عبارات Reach Act Convert Engagement است. در این مقاله می خواهم به بررسی مراحل این فریمورک بازاریابی بپردازم و آنها را برای شما معرفی کنم. اولین مرحله برای اجرای فریمورک RACE بدست آوردن پرسونا مخاطب هدف است. در واقع ما با شناسایی کاراکتر فردی که علاقمند به خریداری محصولات ما است، برای جذب و ایجاد علاقه در او تلاش می کنیم. فریمورک ریس یکی از معروفترین فریمورکهای دیجیتال مارکتینگ است که عمل کردن بر اساس آن و اندازه گیری دقیق همه مراحل این فریمورک می تواند کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کارها در محیط اینترنت بکند.

RACE FRAMEWORK

مراحل فریمورک RACE به چه صورت است؟

مرحله Reach به معنای جذب مخاطب هدف به سمت سایت است، تا زمانی که یک وب سایت بازدیدکننده نداشته باشد، ارزشی ندارد. بنابراین در اولین مرحله ما باید بتوانیم افراد علاقمند به حوزه کاری خود را جذب کنیم و آنها را به سمت سایت خود هدایت کنیم. برخی از روش های دیجیتال مارکتینگ برای این منظور استفاده می شوند مانند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی در موتورهای جستجو (گوگل ادوردز)، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری، تبلیغات از طریق افراد تاثیر گذار (اینفلوئنسر مارکتینگ)، بازاریابی محتوایی و… که از طریق این روش های بازاریابی در اینترنت می توانیم مخاطب را به سمت سایت خود هدایت کنیم.
در مرحله دوم باید از کابر بخواهیم که عمل مشخصی را بر روی سایت ما انجام دهد، به عنوان مثال در خبرنامه سایت ما عضو شود. در این مرحله ما باید بوسیله جملات مشخص از کاربر بخواهیم که عمل مورد نظر ما را انجام دهد، به این نوع از جملات CTA یا Call to action می گوئیم. جملات CTA جملاتی امری هستند که کاربر را مجاب می کنند که عمل مورد نظر را انجام دهد. از طرف دیگر برای عضویت کاربر در خبرنامه یا سایت، نیاز داریم که فرمی در صفحه داشته باشیم که از طریق آن اطلاعات کاربر را دریافت کنیم. به صفحاتی که فرم دریافت اطلاعات کاربر را دارا هستند و ما کاربر را به آنها هدایت می کنیم، صفحات فرود می گویند. عملی که کاربر در صفحه فرود انجام می دهد با توجه به هدفی که ما داریم متفاوت است و شامل مواردی از قبیل عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، دریافت هدیه رایگان از طریق ایمیل، خرید محصول و… باشد.
در مرحله Convert به دنبال تبدیل کاربران سایت به مشتری هستیم. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد در درجه اول باید برای مشتری حس اعتماد ایجاد کنیم. برخی از عواملی که حس اعتماد در مشتری ایجاد می کنند عبارتند از: ارائه گارانتی، تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت، نمایش نظرات مشتریان قبلی در مورد محصول، نمایش تصاویر شرکت، گواهینامه¬ها و افتخاراتی که کسب کرده ایم و مواردی از این قبیل. از طرف دیگر، ارائه پیشنهاد تخفیف و استفاده از تکنیکهای تبلیغ نویسی می توانند به افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری کمک کنند. همچنین ابزارهای خودکارسازی در این مرحله از کار استفاده می¬شوند، یکی از این ابزارها Autoresponder نام دارد که طبق برنامه زمانبندی شده به کاربران پیام ارسال می کند تا نهایتا آنها را به سمت خرید از سایت هدایت کند.
در مرحله آخر که Engagement نام دارد، به دنبال ایجاد حس وفاداری در مشتریان هستیم و سعی می کنیم که فروش سایت را از طریق فروش به مشتریان قبلی افزایش دهیم و از طرف دیگر با ارائه خدمات بهتر به مشتریان، آنها را تبدیل به طرفداران برند خود کنیم. ایجاد باشگاه مشتریان و طبقه بندی مشتریان از یک طرف و طراحی سیستم امتیازدهی بر اساس اصول بازی سازی می تواند به تعامل بیشتر با مشتریان کمک کند. همچنین استفاده از ابزارهایی مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز به وفاداری بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد.

طراحی برنامه بازاریابی اینترنتی بر اساس فریمورک های بازاریابی

برنامه ریزی در زمینه بازاریابی دیجیتال بر اساس استانداردهایی که در فریمورک های بازاریابی تعریف شده است، می تواند ساختار و نظم مشخصی به فعالیت های ما بدهد و در صورتی که فرآیندها به خوبی برنامه ریزی و پیاده سازی شوند موفقیت برنامه بازاریابی را تسهیل خواهند بخشید. ضمن اینکه برخی از روش های بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوایی علاوه بر اینکه نقش جذب مخاطب را دارند و از طریق موتورهای جستجو باعث جذب مخاطب جدید می¬شوند، نقش ایجاد حس اعتماد در کاربر را نیز ایفا می کنند و به طور مستقیم بر روی فروش سایت های اینترنتی تاثیر گذار خواهند بود.

نکته :

در نهایت باید به این نکته دقت کنیم که موفقیت ما در گرو ارائه خدمات و محصولات با کیفیت به مشتری است و سیستم های بازاریابی هر چقدر هم که خوب طراحی و پیاده سازی شوند، در صورتی که محصول خوبی نداشته باشیم شکست خواهند خورد. در چنین دیدگاهی بسیاری از فعالیت های بازاریابی باید از درون سازمان و با بالا بردن کیفیت محصول شروع شوند و ایجاد مشتریان راضی باعث خواهد شد که مشتریان بهترین تبلیغ کنندگان برند و محصولات شرکت ما باشند. به همین جهت نگاه درونی به بازاریابی و سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت محصول در دنیای دیجیتال نیز می تواند نمود داشته باشد و تکنیکهایی مانند هک رشد که از طریق تغییرات درونی در یک سایت اینترنتی بر اساس نیازهای مخاطب و بررسی آمار میزان رضایت کاربران عمل می کنند، نهایتا منجر به افزایش فروش و حجم مخاطب سایت خواهند شد.

Use the RACE Planning System to get ahead in your digital marketing

The first edition of my book Internet Marketing: Strategy, Planning and Implementation from 2001 included a popular template for creating what we then called an Internet Marketing Plan.

Today, marketers are understandably even more hungry for guidance, given the importance of online audiences and digital media for driving leads and sales. Yet, our research on Managing Digital Marketing shows that as many as 50% of businesses don’t have a digital marketing plan – either integrated into their marketing plan, or as a separate roadmap for digital transformation.

We have now updated the the original plan in my book to create a free to download digital marketing planning template based on the Smart Insights RACE planning system. This template is based on fifteen plus years experience of creating and reviewing digital marketing plans for companies and helping students develop them.

The RACE planning system

The planning template is structured using the Smart Insights RACE planning framework which covers the key areas of the Digital marketing planning across the customer lifecycle as shown in this chart. If you’re interested in creating a digital strategy, see this hub page which collects all of our digital marketing strategy recommendations including guides, templates and blog articles.

You can find out more the RACE Planning approach in this post introducing RACE digital marketing planning.

Our planning process and thee template references a simplified version of PR Smith’s SOSTAC® Planning System developed by PR Smith, Dave’s co-author on Digital marketing Excellence. It’s a great framework since it’s simple, memorable and logical.

The simplified version of SOSTAC® we cover in the template for each of the RACE is:

  • Opportunity – Review current business contribution of digital channels through refining dashboards and set future objectives based on an in-depth marketplace review
  • Strategy – Create overall digital channel strategy or specific strategy focused on customer acquisition (Reach), Conversion (Act and Convert) and customer retention and loyalty (long-term engagement)
  • Action – Details of specific tactics to implement the strategy such as planning and integrating content marketing, SEO, Social media and email marketing into marketing campaigns.

We use this simplified approach since we have found through experience in creating many digital marketing plans, that setting objectives for digital marketing activities works best when part of a process of reviewing existing digital channel performance using analytics (as part of situation analysis) and sales reporting systems combined with reviewing KPIs used for control. It can also sometimes be difficult to separate tactics and actions.

The 4 Steps in the RACE Framework

RACE consists of four steps designed to help brands engage their customers.  These steps reflect the stages in the customer journey or lifecycle: starting with Awareness through to Conversion and then post purchase Engagement (an area where Digital Marketing can really drive personalised success).

Let’s look at each stage of the RACE framework in more detail and how it can be used practically when planning digital activities.

  1. REACH. This is the awareness stage of branding where you focus on activities that will drive reach to your target audience online and therefore traffic to your various website portals (websites, microsites or social media pages). Media can be reviewed from a paid for, owned or earned perspective.  Traffic driving objectives can be set from this.
  2. ACT. Smart Insights suggests ‘Act is short for Interact’. This stage of the RACE framework is where you need to encourage your visitor to interact with you – or take an action – when they land on your website page or social media page.  It’s the first stage of engagement before moving them to final conversion.  This can be leaving details requesting a quote or further information (business-to-business), but it may also be as simple as finding out more about a company or its products, searching to find a product, signing up for a newsletter subscription or reading a blog post. These actions are all top-level goals within your conversion funnels in analytics.  A nice way to think of this is ‘How do you open the conversation and encourage them to give you their time – and sometimes their contact details’.
  1. CONVERT. This means getting your visitors to take that final next step which turns them into paying customers whether the payment is taken through online Ecommerce transactions or offline channels (such as a strong business lead). This is the final goal in your conversion funnel that ultimately drives your online business model revenue structure. Conversion % based objectives will drive these activities.
  2. ENGAGE. This is where you focus on developing a long-term relationship with first-time buyers to build customer loyalty. This should ultimately drive repeat purchases and potentially advocacy. A range of communications can be used offline and online, across your site, within social media pages, email and other direct interactions to boost customer lifetime value. Objectives and KPI’s focus on engagement (e.g. engagement or shares on social media) or repeat sales %. Other measures that link to engagement are customer satisfaction scores.

In Summary

The RACE framework provides a simple approach that can be used across different levels within a digital marketing plan. It can help define objectives, strategy and tactics as well enabling an organisation to set suitable KPI’s at each stage too.

by:By Dave Chaffey

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *