گوگل پاندا (Google panda)

گوگل پاندا

الگوریتم پاندا

گوگل پاندا(به انگلیسی: Google Panda) نام الگوریتم جدید شرکت گوگل در رتبه‌بندی صفحات است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. این الگوریتم نتایج جستجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌نماید.

در فروردین ماه ۱۳۹۱ تاثیرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط مدیران سایت ها شناسایی شد.

شاخصه های مد نظر پاندا

در مورد شاخصه های مدنظر پاندا باید به تفصیل سخن گفت. اما می توان به طور کلی و خلاصه به مواردی که در مدیریت یک وب سایت باید از آنها فاصله گرفت را به شرح ذیل بر شمرد:

(گرچه این لیست نمی تواند لیست کاملی باشد)

» استفاده بیش از حد از تبلیغات

» متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت

» استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه

» لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای ۴۰۴ منتهی می شوند)

» وجود محتوای کیفیت پایین در کل وب سایت یا بخشی از آن

» زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت

» مشکلات فنی وب سایت

» استفاده از قالب های آماده

بکار بستن شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه SEO یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد. نکته مهم آنکه اکنون دیگر زمان فریب گوگل با استفاده از ترفندهای خاص بهینه سازی به پایان رسیده است. بدون شک پاندای گوگل باهوش تر از همیشه در بالاترین نقطه الگوریتم جستجوی گوگل نشسته و بر عملکرد سایت ها و گردانندگان آن نظارت می کند.

گوگل پاندا در ایران

نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیرات آن بر سایت فارسی زبان وجود دارد. اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالید و یا از کابران با سابقه اینترنت هستید احتمالا” در نتایج جستجوهایتان با تغییرات محسوسی روبه رو شده اید. سایت هایی که تا دیروز در صفحه اول بودند دیگر به چشم نمی خورند؟ چرا؟ آیا از تاثیرات گوگل پاندا و حساسیت آن در رتبه بندی سایت هاست؟ البته هنوز با قطع و یقین نمی توان در این مورد صحبت کرد اما دیر یا زود گوگل پاندا فرا گیر خواهد شد.

امتیاز ما در گوگل به چه عواملی بستگی دارد؟

تعداد بازدید ها (Number Hits)

کیفیت محتوا (Quality Of Content)

مدت زمان ماندگاری مخاطب در سایت شما (Time On Site)

چه عواملی باعث میشود ما نزد گوگل پاندا محبوب شویم ؟

میزان قرار داشتن مخاطب در سایت شما – (Time On Site)

میزان مشاهده از دیگر صفحات سایت شما – (Page Views)

میزان فراری بودن از سایت – (Bounce Rate)

۴– اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی – (Social Networks)

برند سازی اینترنتی(بک لینک) – (Internet Branding)

Google panda

Google Panda is a change to Google’s search results ranking algorithm that was first released in February 2011. The change aimed to lower the rank of “low-quality sites” or “thin sites”,in particular “content farms”,and return higher-quality sites near the top of the search results.
CNET reported a surge in the rankings of news websites and social networking sites, and a drop in rankings for sites containing large amounts of advertising. This change reportedly affected the rankings of almost 12 percent of all search results

. Soon after the Panda rollout, many websites, including Google’s webmaster forum, became filled with complaints of scrapers/copyright infringers getting better rankings than sites with original content. At one point, Google publicly asked for data points to help detect scrapers better. In 2016, Matt Cutts, Google’s head of webspam at the time of the Panda update, commented that “with Panda, Google took a big enough revenue hit via some partners that Google actually needed to disclose Panda as a material impact on an earnings call.

But I believe it was the right decision to launch Panda, both for the long-term trust of our users and for a better ecosystem for publishers.”
Google’s Panda received several updates after the original rollout in February 2011, and their effect went global in April 2011. To help affected publishers, Google provided an advisory on its blog, thus giving some direction for self-evaluation of a website’s quality. Google has provided a list of 23 bullet points on its blog answering the question of “What counts as a high-quality site?” that is supposed to help webmasters “step into Google’s mindset”.
The name “Panda” comes from Google engineer Navneet Panda, who developed the technology that made it possible for Google to create and implement the algorithm.

Ranking factors

The Google Panda patent (patent 8,682,892), filed on September 28, 2012, was granted on March 25, 2014. The patent states that Google Panda creates a ratio with a site’s inbound links and reference queries, search queries for the site’s brand. That ratio is then used to create a sitewide modification factor. The sitewide modification factor is then used to create a modification factor for a page based upon a search query. If the page fails to meet a certain threshold, the modification factor is applied and, therefore, the page would rank lower in the search engine results page.
Google Panda affected the ranking of an entire site or a specific section rather than just the individual pages on a site.

Updates

For the first two years, Google Panda’s updates were rolled out about once a month, but Google stated in March 2013 that future updates would be integrated into the algorithm and would therefore be less noticeable and continuous.
Google released a “slow rollout” of Panda 4.2 starting on July 18, 2015.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.