7 روش مهم در سئو کردن محتوا

کاربران شبکه های اجتماعی

۷ روش مهم در سئو کردن محتوا

۱- سئوی مقالات وبلاگ

برای سئوی مقالات وبلاگی که از مهم‌ترین انواع محتوای سئو‌شده هستند باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

قدم اول: تحقیق و جستجو

صبر کنید! از روی تحقیق و جستجو راحت رد نشوید. واقعیت این است خیلی از ما بیشتر دنبال روش‌های فنی هستیم. اما تا نتوانیم استراتژی درستی تدوین کنیم قطعا به نتیجه‌ای هم نمیرسیم. تحقیق و جستجو یکی از آن مراحلی است که ما همیشه دست‌کم می‌گیریم.

در مرحله‌ی تحقیق چند نکته را باید در نظر بگیریم:

  • کلمات‌کلیدی که باید هدف بگیریم
  • طول مقالات
  • نوع مقاله
  • سوالات رایج مخاطب

که در ادامه در مورد هریک بیشتر و جزیی‌تر صحبت می‌کنیم.

قدم دوم: نوع مقاله و کلمات کلیدی

در قدم بعدی زمانی که کلمات کلیدی هدف را پیدا کردید باید آنها را تست کنید. می‌پرسید چطور؟ ساده است، همان کلمه‌کلیدی که مدنظر دارید را دوباره در گوگل سرچ کنید و ببینید چه نوع محتوایی برای شما در صفحه نتایج لیست می‌شوند. با این کار می‌توانید متوجه شوید گوگل برای این کلمه کلیدی خاص چه نوع محتوایی را بهتر ارزش‌گذاری کرده و مورد توجه قرار داده است.

علاوه بر این، الگوی خاصی هم در انواع محتوا دستتان می‌آید. مثلا در تصویر زیر، ما ابزارهای آنالیز سایت را جستجو کرده‌ایم و همانطور که می‌بینید دو لینک اول با عنوان “۱۰ ابزار” و “۹ ابزار” شروع شده‌اند که این نشان می‌دهد در این کلمه کلیدی خاص محتوای فهرستی نتیجه‌ی بهتری داده است.

قدم سوم: پیدا کردن طول ایده‌آل برای مقاله

یکی دیگر از مسائلی که در تحقیقات مقاله باید انجام بدهیم پیدا کردن میانگین طول مقاله است. این کار را هم به صورت دستی و هم با ابزارهای جانبی می‌توانید انجام دهید. در روش دستی کلمه کلیدی موردنظر را جستجو می‌کنید و چند مقاله‌ی اول را باز می‌کنید و به صورت چشمی تعداد کلمه و طول آن‌ها را پیدا می‌کنید و با میانگین گرفتن یک میزان حدودی از تعداد کلمات پیدا می‌کنید.

البته این روش کمی وقت‌گیر و سخت است و با استفاده از ابزار به عدد دقیق‌تری می‌رسید. ابزارهایی مانند SEMrush وجود دارند که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند ( تا ۱۴ روز می‌توانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید).

بعد از اینکه در این ابزار ثبت‌نام کردید باید وارد منوی On page & Tech SEO و بعد SEO Content template شوید.

حالا کلمه کلیدی هدفتان را در باکس موجود وارد کنید و از منوی کشورها، کشور موردنظرتان را انتخاب کنید. (اینجا کلمه کلیدی SEO Copywriting است)

 

همانطور که می‌بینید برای کلمه کلیدی SEO Copywriting میانگین طول کلمات استفاده شده در مقالات ۲۱۸۲  است. به این معنی که اگر می‌خواهیم در این کلمه کلیدی رقابت کنیم باید محتوایی با طول ۲۱۰۰ کلمه به بالا تولید کنیم تا شانس‌مان را برای دیده شدن در صفحه نتایج بیشتر کنیم.

قدم چهارم: سوالات رایج مخاطب

زمانی که کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کنید معمولا سوال‌های پرتکرار را می‌توانید ببینید که تحت عنوان People also ask مطرح می‌شود.

سوال‌های پرتکرار را بردارید و از آنها در مقاله‌تان استفاده کنید و پاسخ آن را بدهید. پاسخ به سوالات پرتکرار باعث می‌شود مقاله‌ی شما به درستی در دسته محتواهایی قرار بگیرد که مشکلی از مخاطب حل می‌کنند.

۲- عنوان پست و عنوان متا

در قدم اول باید تفاوت میان عنوان پست و عنوان متا را بدانید. در واقع ما برای هر پست دو عنوان می‌توانیم داشته باشیم:

  • عنوان پست: عنوان پست همان عنوانی است که مخاطب آن را در وبسایت شما می‌بیند. (عنوان اصلی روی خود پست)
  • عنوان متا: عنوان متا عنوانی است که موتور جستجو پست شما را با آن در صفحه نتایج نمایش می‌دهد. (عنوانی که کاربر در صفحه نتایج می‌بیند)

پس تا اینجا متوجه شدیم عنوانی که برای مقاله در وبسایت نمایش داده می‌شود می‌تواند از عنوانی که در موتور جستجو به مخاطب نمایش داده می‌شود متفاوت باشد. اگر برای پست‌تان عنوان متا انتخاب نکرده باشید، همان عنوانی که برای مقاله در نظر گرفتید در موتور جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود. عنوان متا از این جهت مهم است که از کلمات کلیدی در آن استفاده می‌شود و معمولا عنوان جذاب‌تری برای مخاطب دارد.

**نکته: عنوان پست بهتر است کمتر از ۶۶ کارکتر باشد.

۳- توضیحات متا (توضیحاتی که کاربر در صفحه نتایج می‌بیند)

توضیحات متا در واقع توضیحاتی هستند که در صفحه نتایج زیر هر لینک می‌توانید مشاهده کنید. هر پلاگین وردپرسی که برای سئو وبسایت نصب کرده باشید اصولا باید اجازه اضافه کردن توضیحات متا را به شما بدهد. توضیحات متا نقش پر رنگی در رتبه‌گیری شما در موتور جستجو دارند.

در قسمت توضیحات متا مجازید تا ۱۵۶ کارکتر وارد کنید. پس باید از این فضای کم به بهترین نحو استفاده کنید و به شکلی آن را بنویسید که مخاطب را ترغیب به کلیک روی لینک شما کند.

اگر برای پست‌های قبلی‌تان توضیحات متا استفاده نکرده‌اید وقت آن است که سریعا این کار را انجام دهید و از کلمات کلیدی مرتبط با همان پست در آن استفاده کنید. هرچقدر از حیاتی بودن توضیحات متا بگوییم کم گفته‌ایم. اگر پست‌تان توضیحات متا نداشته باشد باید دور سئوی آن را خط بکشید.

۴- سئو تصاویر

همانطور که قبلا هم گفتیم، گوگل توانایی خواندن محتوای درون عکس را ندارد. پس باید با متن به او بگوییم درون عکس چه خبر است. برای همین هم هر عکس نیاز به یک اسم دارد. خیلی از افراد بدون اینکه توجهی داشته باشند تصویر را با نام پیش‌فرضی مثل image001.jpg یا Photo2 یا امثال این‌ روی وبسایتشان آپلود می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است.

زمانی که تصویری را نام‌گذاری می‌کنید باید حواستان باشد حتما از یکی از کلمات کلیدی که گویای محتوای تصویر است استفاده کنید. به عنوان مثال اگر اسکرین‌شاتی از داشبورد Adsense گرفتید و می‌خواهید در مقاله آموزشی‌تان از این تصویر استفاده کنید بهتر است نام فایل عکستان را Adsense بگذارید. در این صورت هر کسی که در تصاویر گوگل Adsense را جستجو کند با احتمال بیشتری تصویر شما را خواهد دید.

هم‌چنین می‌توانید در تگ Alt تصاویر از کلمات کلیدی استفاده کنید تا نتایج بهتری برای سئوی تصاویر شما حاصل شود.

۵- لینک‌سازی داخلی و انکورتکست

زمانی که پست جدیدی می‌نویسید بسیار مهم است که آن را با لینک‌های داخلی به پست‌های قدیمی‌تر وبلاگ ارتباط دهید. با این لینک‌سازی داخلی کنجکاوی کاربر زیاد می‌شود و با ورود به لینک‌های دیگر تایم بیشتری را روی وبسایت شما می‌گذارند. از طرف دیگر با این کار خزنده‌های موتور جستجو بار دیگر پست‌های قدیمی را پایش می‌کنند.

با لینک‌سازی داخلی، نرخ پرش تا حدود زیادی کم می‌شود و در نتیجه سئوی شما بهبود پیدا می‌کند. اما زمانی که از لینک‌سازی داخلی استفاده می‌کنید بهتر است از تکنیک انکرتکست استفاده کنید. وقتی که می‌خواهید به پست دیگری از وبسایت لینک بدهید طبیعتا این لینک آدرس و عنوانی دارد. باید حتما در عنوان از کلمات کلیدی اصلی آن پستی که می‌خواهید به آن لینک بدهید استفاده کنید.

۶- از کلمات غیرمجاز در پرمالینک استفاده نکنید

بعضی کلمات هستند که استفاده از آنها در پرمالینک (پیوند یکتا) غیر مجاز است و توسط موتور جستجو نادیده گرفته می‌شوند. کلماتی مانند:

  • About
  • After
  • Ago
  • All
  • Begin
  • Recent

مثلا در domain.com/3-ways-to-make-a-business-plan کلمات “a” و “to” غیرمجاز هستند و باید به شکل domain.com/business-plan تغییر کند.

**نکته: هیچگاه بعد از اینکه پست را منتشر کردید پرمالینک را تغییر ندهید.

۷- تگ‌های H1، H2، H3

یکی دیگر از جنبه‌های مهم محتوای سئوشده استفاده مناسب از تگ عنوان‌های H1، H2 و H3 است. معمولا در یک محتوای سئوشده عنوان اصلی پست با تگ H1 و زیر عنوان‌ها با تگ H2 و به ترتیب تگ H3 و الی آخر تنظیم می‌شوند. بنابر تجربیاتی که از سئو به دست آمده، خوب است که به خصوص در مقالات بلند از تگ‌های عنوان مناسب استفاده شود و در این تگ‌ها از کلمات کلیدی بهره گرفته شود تا سئوی متن شما تمام و کمال انجام شود.

تگ H1 برای عنوان اصلی صفحه و توضیح اصلی مطلب استفاده می‌شود. تگ H2 برای عناوین فصل‌های متفاوت و توضیحات مختلفی که در قسمت‌های مختلف صفحه وجود دارد به کار می‌رود. تگ H3 نیز برای عناوین فرعی استفاده می‌شود.

استفاده از تگ‌های H1، H2 و H3 به دو صورت بهبود سئو ارائه می‌کنند. اولاً، بهبود خوانایی صفحه و دسته‌بندی محتوا که به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. دوماً، بهبود سئو صفحه با ارائه کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا.

به طور کلی، استفاده از تگ‌های H1، H2 و H3 در ساختار سایت بسیار مهم است و باعث بهبود سئو و خوانایی صفحات شما می‌شوند. با این حال، باید به یاد داشت که استفاده از زیاد از تگ‌های H1، H2 و H3 نیز می‌تواند به شکلی منفی بر روی سئو سایت شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، استفاده از تگ‌های H1، H2 و H3 را با اندازه‌گیری و مراقبت کنید.

مطلب در تاریخ 25 فروردین 1402 به روز شده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.